Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Flytta värmare

Jörgen Alw:

Hej Har tänkt flytta min Wallas 1800 från dess nuvarande plats på skottet vid toan i förpiken till någonstans i sittbrunnstrakten. Jag vill slippa oljudet från värmaren så att den även kan vara på nattetid. Men jag kan inte hitta någon lämplig placering, framförallt inte på skorstenen !! Skulle behöva lite tips från er, finns det t.ex. lite mer lättböjlig rökgasslang ? Måste dessutom skorstenen sitta i närheten av värmaren isf ? Är det något annat jag bör tänka på ?

Bengt (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 15:54

Bengt:

Har en seglare och jag har monterat Wallasen innanför akterspegeln. Skorstenen mynnar genom akterspegeln, finns en speciel variant för detta. Nackdelen är att en del värme försvinner i delånga slangarna, men tyst blir det...
Jörgen (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 15:54

Jörgen:

Hej Bengt Tack för ditt svar. Hur har du monterat värmaren där ? Jag har en B31:a och det är rätt trångt med plats där. Vilken skorsten syftar du på ? Jag har lyckats hitta en hos Hjertmans med vinkel anslutning för dryga 1000 lappen men det kanske finns andra (och billigare !!)
L Petersson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 15:54

L Petersson:

Ett annat problem med Wallas är vatteninträngning via skorstenen.Lägg gärna ett underlag på cirka 1-2 cm under skorstensbeslaget vid montering.På så vis får man extra marginal mot vatteninträngning.
Bengt M (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 15:54

Bengt M:

Hej Jag syftar på sidoskorstenen, vet att den är dyr och sedan tillkommer rostfria slangar. Min akter lutar och det k a n regna in lite. Slangen går först neråt och sedan upp till värmaren. I manualen står det att man skall borra ett litet hål längst ner i slangen så kan vatten droppa ut. Vet att Wallasen är känslig för vatten om skorstenen går rakt upp. Skorstenen för ut avgaserna tar även in förbränningsluften. Tar en bild i morgon och skickar in på installationen. //Bengt
Jörgen (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 15:54

Jörgen:

Ja ta gärna en bild //Jörgen