Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-06 - 16:35
Fjärrmanvrerad ventil

kyösti Hallikainen:

Vi brukar öppna / stänga ventilen varje gång i samband med matlagning. Eftersom ventilen sitter framme i ankarboxen är det besvärligt och även riskabelt att krypa till fören vid dåligt väder.
Har någon erfarenheter av elektriska fjärrmanovrerade avstängningsventiler? I mitt fall måste systemet tåla även spolning med saltvatten. Eventuella distributörer?, Eller kanske andra ideer att lösa problemet?

Kyösti

Ernst Blixt, s… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-06 - 18:21

Ernst Blixt, sekreterare i BTN.:

En del uppgifter finns detta Forum.
Se i ämnesområdet Gasol, frågan Gasolhink 05-01-12.
Hans Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-06 - 18:21

Hans Svedberg:

Vi är mycket nöjda med fjärrventilen efter två års användning. Manöverenheten sitter nära spisen och är smidig att manövrera. Det kan vara lämpligt att ha den monterad på en plats där man lätt når den t.ex. om det det skulle uppstå brand vid köket. Det finns för övrigt i vår strömförsörjning till hållströmmen ett par ställen till där den kan brytas: vid huvudbrytaren (gör att gasolen alltid är stängd när man lämnar båten) samt vid elpanelen.

Ventilen är nog egentligen konstruerad för användning i husvagnsmiljön och inte i en saltvattendränkt ankarbox. Det är väl egentligen inte någon av de vanliga tillbehören heller och jag tror väl inte att någon med ansvar rekommenderar en sådan placering. Fjärrventilen bör ju monteras så nära flaskan som möjligt och om man måste utnyttja ankarboxen så tycker jag att man ska försöka ordna något skydd åtminstone för direkt vattensprut.

Du skriver att ni brukar stänga kranen på flaskan efter varje användning av köket. Varför? Det ska väl inte behövas i en fast installation som förutses bestå av rör från genomföringen vid det dränerade utrymmet till avstängningskranen före den korta slangen till köket. Har man gasoleldad värmare stänger man inte av på natten ens.