Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-04 - 09:30
Fel på Eberspächer D1L

Per Kostmann:

Hej Är det någon som kanske har nåt tips kring en Eberspächer D1L som inte fungerar. Jag har nya batterier, en elektriker har bytt kablar och anslutningar till värmaren och sett till att den får ström. Men ändå går den bara ca 15 sek för att sedan stanna. Fläkten startar. Bränslepumpen verkar fungera går(tickar). Men värmaren stannar alltså efter bara ca 15 sek. Nån som har nåt tips ? Tacksam ! Per i Linköping

Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 11:24

Lars-Göran Sandgren:

Har haft några olika fel på min varav det senaste är olöst. Första var styrningen till bränslepumpen. Felet låg i elektronikenheten. Kostade 3500:- år 2002. Nu startar den inte alls - rättare fläkten går hela tiden och har dragit ut två batterier i höst. Kan vara elektronikboxen igen - det blir nog ingen ny. Jag har i alla fall fått schema från Eberspächer - dock inte på elektroniken. Har också fått en del tips. Frågan är om din värmare tänder eller inte. Glödspiralen drar en del ström (20A) så det brukar märkas att spänningen sjunker när du gör ett startförsök. Även om du har nya batterier - försök starta brännaren med motorn igång på lite förhöjd tomgång och se vad som händer. Det kan vara dåliga kontakter som ger spänningsfall så att värmaren inte får tillräcklig ström. Glödstiftet hittar du ovanpå värmaren under in "gummituta" Skruva bort det och ohmmät eller se helt enkelt om det glöder. Nytt stift kostar 305:- Om inte värmaren tänder inom en viss tid lägger den av. Glödstift och bränsletillförsel är det som jag anser värt att reparera. Brännarhus (3 600:-) och elektronik är dyrt och är tveksamt om man ska lägga de pengarna utan garanti att den värmer några år till. Visserligen går en ny på bort emot 13 000:- men de är bränsle- och elsnålare. Jag kan maila över Eberspächers tips till dig om jag får din e-postadress. Jag drar dock på semester på lördag. //LG
Per Kostmann (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 11:24

Per Kostmann:

Hej Tack för dina tips LG ! Maila gärna över Eb:s tips ! Bussigt ! Jag har nu prövat starta värmaren under motorgång. Batterierna dessutom fulladade så ström finns det. Värmaren startar, fläkten går igång. Efter kanske 1 min börjar glödstiftet bli varmt, insuget av luft verkar fungera, man hör bränslepumpen "ticka". Efter en stund är glödstiftet riktigt varmt och går ej att ta på. Då börjar också det komma lite varmluft MEN nu slår den av bara !!!! Prövade några gånger och samma sak händer. Den stoppar efter kanske 4-5 minuter !! Suck ! Vad göra ? (bränslefilter ??) Per i Linköping
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-05-03 - 14:47

Ove Thorin:

Hej Per Kontrollera att inte gaset på flamvakten är sotigt. Om glaset är sotigt tror värmaren att den inte har tänt och bryter ström och bränsle. Hälsningar Ove
Per Kostmann (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 11:24

Per Kostmann:

Hej Ove Fråga från en novis: Var hittar jag glaset på flamvakten på värmaren ?? hälsn Per
jesper (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 11:24

jesper :

Hej Per . jag jobbar på en scania verkstad och har jobbat en hel del med värmaren D1L . det är nog en sådan du har och det sitter ingen optisk flamvakt de dessa utan en tempflamvakt. Dessa värmarna brukar vara väldigt driftsäkra bara dom får strömm och diesel. Har du kollat att du får fram bränsle . Efter att stått oanvänd en tid kan backventilen i pumpen fastna , det kan du lätt se genom att släppa in en luftbubbla efter pumpen och sedan se om den åker frammåt och inte bara åker fram och tillbaka .( om det är rätt sorts slang kam man se det igenom ) en annan anledning kan va att den suger tjuvluft på sug sidan av pumpen. om jag förstog rätt så pullserar pumpen och om den nu gör det så vet vi också att överhettningsskyddet ok ( dom ligger i serie ) och om glödstiftet blir varmt så funkar också förkopplingsmotståndet som sitter under fläcktmotorn. ( samma där ) mvh jesper
jesper (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 11:24

jesper:

Jag hade ju fixat en bild också.
Bifogade filer
Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 11:24

Lars-Göran Sandgren:

Hej Jesper, Har du något tips på mitt problem? Se första inlägget på frågan. Så fort jag kopplar in värmaren startar fläkten oavsett om jag slagit på (knapp på termostaten) värmaren eller inte. Termostat och brytare felfria. Avsvalningsskydd?? //LG
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 11:24
hej alla kunniga kan någon säga vad som är fel på min eber.? har en vw med ebervärmare och tidur nu har den lagt av eller rättare sagt den tiduret fugerar och och fläkten i värmaren går men inte bränslepumpen och därav ingen värme. kan det vara styrdonet som slutat fungera eller finns det kanske något enklare fel? tacksam för svar