Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Färskvatten

Björn:

Hej. Jag har en färskvattentank i rostfritt på ca 200 liter. Förra året när jag öppnade manluckan på den för att kontrollera hur den såg ut inuti var det fullt med snäckor i tanken. Har aldrig sett detta förut och blev mycket förvånad. Jag gjorde rent den för hand med diskmedel och borste nogrannt och trodde att det nu skulle vara bra. När jag nu förra helgen öppnade luckan igen för att kontrollera hur den såg ut var det återigen fullt med snäckor i den. Är detta hälsofarligt? Vi har inte blivit dåliga av vattnet under sommaren, då vi och för sig har ganska bra omsättning på vattnet. Tankar endast vatten från kommunala anläggningar vilket borde vara en viss garanti för att vattenet ska vara bra. Är det någon som har varit med om detta förut och vet någon hur dessa snäckor tillkommer och hur man får bort dem?

vagabond
Senast inloggad: 2015-04-09 - 17:08

Bengt:

Björn, använder själv bikarbonat(bakpulver) för att ta död på alla levande väsen i tanken. Kanske det fungerar på snäckor också. Det är åtminstone mycket billigare än alla medel som finns i båtaffärerna och verkar vara lika effektivt. Låt stå över natten och skölj sedan igenom med färskvatten. (I beskrivningen jag såg stod det att man skulle skaka om tanken noga för att lösa bikarbonaten, men det låter inte helt enkelt med en båt ;-)Bikarbonat är helt ofarligt, det är bara smaken du ska få bort.
Carlmagnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 21:43

Carlmagnus:

Bengt. Detta låter spännande och miljövänligt. Jag har aldrig hört att bikarbonat (vanligt bakpulver) skulle vara verksamt mot sötvattenlevande kryp! Dosering? Kan Du berätta hur mycket pulver Du häller i för ca 100 lit vatten? Fråga, finns det ingen risk att pulvret klibbar fast i ledningar och i respektive pumpar? Även ledningarna behöver ju sköljas för att inte slam skall bildas. Hälsn
vagabond
Senast inloggad: 2015-04-09 - 17:08

Bengt:

Jag brukar hälla en burk (c:a 2 dl) direkt i tanken och vispa runt så att det löser sig. Om du inte har någon manlucka så kan du lösa det i vatten som du häller i påfyllningshålet. Har inte sett några tecken på att det skulle bli avlagringar i slangarna eller pumpen. Jag har, som sagt, inte haft några problem med alger eller liknande, men om det beror på att bikarbonaten gjort verkan, eller om jag aldrig haft något att ta död på vet jag inte. Men jag har fått tipset från andra som använder det och säger sig ha sett skillnad. Hälsn Bengt
Carlmagnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 21:43

Carlmagnus:

...Bengt! Detta måste provas. Hälsning
Curtn (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 21:43

Curtn:

Om bakpulver som rengöringsmedel: Vanligt bakpulver består brukar bestå av en blandning av det svagt sura saltet dinatriumfosfat och det svagt alkaliska saltet natriumbikarbonat, båda i pulverform och hopblandade med stärkelse. Stärkelsens uppgift är att hålla blandningen torr. När pulvret rörs ut i kaksmeten frigörs fosfatets syra i kontakt med vattnet och reagerar med bikarbonatet varvid koldioxid utvecklas och skummar upp smeten. Stärkelsen går in som en naturlig del av smetens mjöl. Häller man bakpulver i vattnet i sin tank sker samma sak men stärkelsen blir kvar som en olöslig smet. Detta är inte alls bra eftersom stärkelsen ger näring till mikroorganismer. Nu kan man också använda enbart natriumbikarbonat när man bakar kakor, men då endast under förutsättning att man också tillför syra i smeten, t.ex. i form av yoghurt, filmjölk, lingon, citronsaft eller något liknande. Natriumbikarbonat är en snäll harmlös förening men jag har svårt att se att det skulle ha någon utpräglad rengöringseffekt. Som Bengt själv påpekar är det inte särskilt lättlöslig i vatten varför det nog skulle tendera att ligga kvar i tanken - vilket kanske inte gör så mycket - om man inte sköljer noga.
vagabond
Senast inloggad: 2015-04-09 - 17:08

Bengt:

Jag har inte haft några problem hittills med fällningar, men det kanske beror på att det är kanska lite bakpulver till mycket vatten.
Björn (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 21:43

Björn:

Som svar på frågan från medlem så tankar vi för det mesta av vårt färskvatten från Svinninge Marina utanför Stockholm där vi har båtplats. Andra tänkbara platser där vi fyllde på vatten i sommras är västervik, valdermarsvik, trosa, utö, sandhamn och vid enstaka tillfällen från vår egen brunn som vi har på Blidö där vi har testat vattnet utan några anmärkningar förutom lite hög järnhalt, dock kör vi vattnet genom ett AF filter från Callidus www.callidus.se Har du någon idé om vad som kan tänkas ha hänt eller hur man ska komma till rätta med problemet? Vet du om det är vanligt med snäckor i färskvattentankar?
Sambal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 21:43

Sambal:

Jag vet inte hur vattnet i Sandhamn är i dag. Men på 70- och 80-talet var vattnet där känt för att vara dåligt. Det är ju inte kommunalt vatten direkt. Och tillflödena är ju inte särskilt stora, av naturliga skäl... Jag har aldrig vatten kvar i tanken på vintern. På hösten sköljer jag ur min tank med en blandning av 5 lit vatten och 2 dl hushållsättika, den starkaste som brukar finnas i ICA-butikerna. Vispar runt med en ren diskborste och pumpar ur. På våren sköljer jag med 5 liter, pumpar ur och fyller fullt. Jag har aldrig haft problem med avlagringar eller annan växtlighet, trots att vattentanken av nylon ligger i förpiken och slangarna till pentryt i aktern är genomskinliga och ligger delvis exponerade för svagt dagsljus. På sommaren försöker jag alltid fylla tankarna med kommunalt vatten från fastlandet, som i Stockholm och Nacka är svagt klorerat. Det hjälper också mot beväxning. På öarna ute i skärgården är vattnet garanterat inte klorerat!