Hoppa till huvudinnehåll
westwind
Senast inloggad: 2018-04-21 - 14:00
Exemplet "VHF antenn..."

Martin Hinders:

Hej, jag är intresserad av exemplet "Så här gör du en VHF reservantenn. 2003-05-23, EB. Skriven av Nils Lundqvist 1986 och införd i På Kryss".

Problemet är att jag inte förstår varför den ena ledaren skall var 40 cm, och den andra 45 cm? Jag har räknat ut att halva våglängden på kanal 16, 156,8 MHz är 95,66cm, varför antennen borde vara 95,66/2=47,83cm. Med lite justering för långsammare signal i koppar närmar man sig längden 45 cm.
Men varför 40 cm? Kan någon förklara för mig?
Hälsningar,
Martin

Ernst Blixt, m… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 23:06

Ernst Blixt, medlem i BTN.:

Nils Lundqvist, som jag träffat för många år sedan, hade i sitt arbete tillgång till mätinstrument för att kunna mäta på antenner. Om han gjorde det vet jag ej, ej heller hur han i verkligheten tänkte.

Att den kvartsvågsstump som bestod av skärmstrumpan gjordes kortare beror kanske på den delen har större ledardiameter och därmed högre kapacitiv koppling till etern än den andra. Detta kan kompenseras med kortare längd.

Västkustkretsen har haft klubbaftnar där man byggt dessa antenner och man har sedan funnit dem fungera bra.

Artikeln finns även på: www.sxk.se + länkar Fråga om teknik + Båtteknik + Navigation.