Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Erfarenheter av toaletter

Klas Ekström:

Hej! Jag står i begrepp att byta ut min toalett av märket Raritan, installerad 1981. Packningssatsen till den kostar nästan hälften av vad en ny PAR/Jabsco kostar, på extrapris.

Men, kanske har Raritan kvaliteter som jag inte hunnit upptäcka ännu? Eller borde jag titta på andra nya toaletter än PAR/Jabsco? Billigare, från ex.vis Hjertmans, kanske är mer prisvärda. Eller dyrare, som Baby Blake eller Lavac? Vilka erfarenheter har ni av era respektive anordningar? Jag är särskilt intresserad av att höra från någon som har en Lavac. Den är ju dyr, 3,600:-, men helt anoorlunda konstruerad. Är den värd pengarna? Det finns också olika stora toalettskålar på vissa modeller. Är större bättre? Ja, antagligen, men är det värt pengarna?

Om det spelar någon roll, så är installeringen tänkt mot en septiktank (förstås!) som inte är så väldigt stor. Vatten"förbrukningen" är därför av viss betydelse. Däremot överväger jag inte eltoaletter.

Jag skulle kanske inleda med mina egna erfarenheter av Raritan, men på grund av att avluftningen till tanken inte gått att öppna sedan semestern, tror jag att det kanske inte vore helt rättvist mot Raritan. Överläckning av "avfall" till spolvattnet pga. högt mottryck. Om inte packningarna behövde bytas tidigare, så behövs det nu! Tankavluftningen ska åtgärdas efter upptagningen. Jag har i alla fall fått veta att septiktank med slangar är helt täta...!

Delge edra erfarenheter i denna, inte enbart, triviala fråga.

Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 06:38

Björn Johansson:

Hejsan!
Det där med toaletter, här, är en återkommande fråga.

Jag själv har en Par/Jabasco, den är väl ungefär 20 år gammal nu, men nutida ser ungefär likadana ut. Det är pumpen som blivit litet modifierad på senare modeller. Äldre pump har en etikett med röd text, nyare har blå text, pumparna är kompatibla med resp. skålar.
Även denna toa finns med olika storlekar för rumpan.

Jag är i stort sett nöjd, men det finns ett ställe i denna konstruktion som förorsakar obstipation, ja i toan då alltså, och det är i den strutformade backventilen, som sitter på utloppsröret efter pumpen.

Papper brukar sällan vara några problem, utan det är små hårda klumar av avföring ("harbajsar") som vissa i besättningen envisas med att producera... Dessa fastnar i slitsen i struten och håller backventilen öppen så att det inte bildas något sug i pumpen. Det är något bättre när denna strutformade backventil är ny, men inte helt okänsligt för störningar. Men det är lätt om än något oangenämt att ta bort denna fekala obstruktion.

Om vi skall återgå till pappret så använder jag helt vanligt toapapper (föregående säsong var det "Serla") och det är inga som helst problem, klart att man får ju inte ta lika mycket som man gör hemma, och om man nu gör i från sig "ordentligt" så kan man ju tvingas spola mitt under sejouren på toan.

På inloppet till spolvattnet (som tas utifrån) har jag monterat en enkel backventil för att inte behöva pumpa en massa luft innan det kommer spolvatten till skålen, detta kan ju medföra den nackdelen att sjövatten blir ståendes i slangen och att algtillväxten gynnas.

Jag har också en elektrisk pump som passar till denna toa, men den ligger hemma i källaren, eftersom den behöver en renovering. Här finns inte den strutformade backventilen, utan denna konstruktion har istället en roterande kniv på utgående pumpimpeller, jag misstänker att detta funkar bättre, men jag misstänker också att denna pump drar en hel del ström.

Men om det nu finns något båttoa som funkar "skitbra" och där stopp av den typen jag beskriver inte förekommer så är jag också intresserad av att ta del av sådana eliminerande erfarenheter.
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 06:38

Björn J.:

Jag misstog mig på toans ålder, 10 år stämmer bättre.

Bj.
Curt Norstedt (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 06:38

Curt Norstedt:

Jag har haft min Raritan PH-II sedan 1982, den har alltid fungerat helt klanderfritt. Under de här tjugo åren har jag renoverat den två gånger, senast i fjol. De enda delar som slits är packningar, ventiler och andra detaljer i gummi. Efter renovering blir funktionen som ny.

För renoveringarna har jag köpt Raritans Service Kit från USA per postorder Det kostar USD 43.99 om toaletten är tillverkad före juni 1992; är den nyare kostar samma servicesats USD 49.99. Frakt tillkommer men paketet är litet och lätt och kan tas hem via det amerikanska och svenska postverket. Sen kanske det också blir moms förstås om nu den svenska byråkratin hinner med småpaketen.

Många tillbehörsfirmor i USA säljer per postorder. I mitt fall köpte jag från stora West Marine som man hittar på nätet: www.westmarine.com

De skickar också gärna sin papperskatalog - i sig en upplevelse på mer än 1000 sidor.
Klas Ekström (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 06:38

Klas Ekström:

Tack för tipset om West Marine, Curt! Jag beställde en Service Kit plus lite annat smått och gott (LED-armaturer bl a).

Jag har hittat amerikanska sidor med toaletterfarenheter där man skriver uppskattande om Raritan. Så jag kostar på den en amerikansk packningssats om USD 44. Om den inte svarar positivt på den behandlingen blir det väl en ny, av något slag.

Tack för gensvar, Björn och Curt!
Klas Ekström (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 06:38

Klas Ekström:

Nu är toaletten helrenoverad. Renoveringssatsen till PH-II, modell äldre, visade sig räcka väl även till min PH. Allt som krävdes var med i den. Och Curt har helt rätt när han säger att renoveringssatsen innehåller allt som möjligen kan slitas.

Hela arbetet tog större delen av 1 timme, om man inte räknar med visst förberedande rengöringsarbete. Jag skruvade bort hela sk-ten och tog hem för renspolning i badkaret. Både skålen och själva pumpen ska loss från röret i botten, för packningsbyte. Enda misstaget jag lyckades göra var väl att glömma att det stod vatten (ganska... rent) i slangen från toaletten upp till septiktanken. Men, nu ser jag fram mot många bekymmersfria år, åtminstone vad detta ämne anbelangar.

Lite erfarenheter från att handla från WEST Marine: Snabb leverans med DHL, som även, nitiskt, sköter om inkassering av tull och moms och dessutom tar betalt (125 kr) för denna "tjänst". Detta gjorde min beställning till en förlustaffär i slutänden.

Gunnar Skogby (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 06:38

Gunnar Skogby:

Jag vill rekommendera Lavac toalett. Den fungerade oklanderligt i 25 år på min förra båt och när jag bytte båt bytte jag till Lavac även i denna. Konstruktionen är föredömligt enkel och de få gånger någon lyckats pumpa den full med papper är pumpens lock, med bajonettfattning, synnerligen lätt att öppna. Har aldrig bytt en packning på den. Den är mycket väl värd sitt högre pris.