Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Erfarenhet av Vetus vattenlås?

Stefan:

Har en Yanmar YSE12G som går som en klocka, får några år sedan bytte jag det rostfria vattenlåset pga "frätskador i godset" vilka läckte.
Efter relativt kort tid (några år) har även det nya börjat läcka, fick det lagat men det höll inte tätt många månader.
Vetus har en model som heter vattenlås NLP i plast vilket låter idealiskt, inga mer läckage som följd av kaviationsangrepp.
Har även sett att det finns vattenlås som består av ett gummirör med gavlar i rostfritt, viss risk för kaviationsskador?!

Finns det någon som har testat Vetus vattenlås.

(Motorn sitter i fören på en Scampi så det är många meter avgasslang med mycket vatten i som kan rinna tillbaka mot motorn vid avstängning)

Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove Thorin:

Hej Stefan
Jag har ett Vetus vattenlås sedan många år och det fungerar problemfritt. Dessutom är det en bra ljuddämpare.

Hälsningar Ove
Per Bøymo (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 23:35

Per Bøymo:

Inntallerade vetus vattenlås og ljuddaempare på en Shipman 28 många år tilbaka. Mycket goda erfarenheter och inga problem.
Ted Edberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 23:35

Ted Edberg:

Jag bytte i våras min gamla rostfria ljudämpare/vattenlås av modellen rostfria gavlar och gummislang, det hade suttit monterat i båten tillsammans med en MD 32 sedan 1978, jag tog isär dämparen och den var helt intackt förutom lite sotig, så det blev en ny fast större dimension till min nya Turbo motor. En orsak till att jag valde rostfria gummikorven var den låga bygghöjden, jag tittade också på Vetus men dom var för höga för mig
Jerry (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 23:35

Jerry:

Plast kan smälta om något går snett,bra att ha någon beredskap.