Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-04 - 09:30
Epoxy eller inte

Miki:

Jag har nu fått bort all bottenfärg från min båt (bayliner 2052-90"). Skrapat och tvättat, och resultat blev över förväntan. Den är lika blank som över vattenlinjen. Nu är frågan om jag skall epoxylacka eller ej, det tar emot att slipa och att lägga en färg på denna fina yta.
Båten kommer att ligga i Vänern.
-Varför sker inte epoxymålning från fabrik?
Med tanke på att båten är 14år och endast bottenmålad och fortfarande blank så talar det emot epoxyn, eller??

Tobbe (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 17:46

Tobbe:

Hej
Skadar väl aldrig att förebygga eventuella problem.
Polyesterplasterna har för viss blivit bättre de senaste åren. Personligen skulle jag "försegla" gelcoaten med epoxi.
Svar på din fråga -Varför sker inte epoxymålning från fabrik?
Antar att det är det vanliga svaret: tid och pengar.
Epoxi är dyrt och ytterligare en process i tillverkningen.

tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Hej Miki,

När jag handlade upp min båt för 1,5 år sedan så sa bland annat någon säljare av Bavari att det inte är rekommendabelt att epoxibehandla ett helt nytt skrov. Det finns visst produkter i plasten som skrovet mår bra av att vädra ut, härda lite extra och säkert något annat också som till stor del förhindras om man direkt när skrovet har härdat lägger på epoxy som totalt förseglar det.

Av detta skäl så kan/kunde man inte få en ny Bavaria epoxibehandlad ifrån fabrik utan först möjligen på plats i Sverige men helst tyckte han att man skulle vänta i några månader. Hur man skulle hantera botten under denna tiden (då man troligen vill segla då) hade han inget bra svar på. :)

Och nej, det blev ingen Bavaria till mig. Men mest av andra skäl.
Tobbe (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 17:46

Tobbe:

Hmm
Intressant aspekt från försäljaren.
Låter som billig ohärdad plast för mig.
Ev. merförsäljning.

Ngn som har kött på benen i frågan?
Pelle (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 17:46

Pelle:

Enligt samtliga jag talat med så räcker det gott om det är en månad (ungefär) gammalt, då skall det tydligen vara tillräckligt uthärdat.

Dock behöver man avfetta med tex. aceton (släppvaxrester) samt matta ytan med sandpapper om det är ett nytt skrov.


Ska man "efterbehandla" ett skrov är det viktigt att fuktmäta skrovet. Om man smaskar på epoxy på ett fuktigt skrov så stänger man inne fukten vilket kan ge ökad risk för osmos. Vidare behöver du, om det nu är så blankt som du skriver, våtslipa ner botten till en matt yta för att epoxyn skall fästa.

Påstår Pelle
http://www.pmi.nu


Peter (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 17:46

Peter:

Då jag frågade säljaren på Epotek (säljer NM epoxi) om jag kunde epoxybehandla min nyplastade båt avrådde han. Motiveringen var att det tar ca. ett år för styrenet att diffundera