Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-29 - 14:57
Elschema

Jonas Ericsson:

Någon som har tips och ideer kring hur man skall dra elen i en segelbåt på 9 meter. Vad skall man tänka på vid val av elpanel och hur gör man själva kabelddragningen på bästa sätt.
Jag tänker främst ström till belysning, GPS/VHF och Radio m.m.
Tacksam för all information jag kan få!

Lasse L (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 15:45

Lasse L:

Några tips
http://www.delabmarine.se/
http://www.tudor.se/Sv/start/images/Tudsjopdf.pdfmarine.se/
http://www.tudor.se/Sv/start/images/teknisk_info.pdfhttp://www.tudor.se/Sv/start/images/Tudornautica.pdf

Larsa Andersson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 15:45

Larsa Andersson:

Fler,
http://www.skyllermarkspressar.se/
http://www.skyllermarkspressar.se/schema2.html
http://www.abbekasbatklubb.se/pdf/art/schemabatteriladdn.pdf
http://www.drevia.se/elkabel.html

"Bibeln" i sammanhanget, http://www.sxk.se/butiken/show_vara.asp?vara=18
Ernst Blixt, s… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 15:45

Ernst Blixt, sekreterare i BTN.:

På adress www.sxk.se + länkar Fråga om teknik + Båtteknik + El finns följande artikel:

"Laddning av blybatterier i båtar 9901.
SXK-St Tekn. Komm. har gjort en sammanställning av batteriladdare på marknaden och det beskrivs hur båtens elsystem skall uföras för att strömmen skall räcka till. Har varit införd i PK&TR 1999 nr 2."

Innan man börjar dra elen i båten kan det vara klokt att klarlägga vad elen skall användas till och hur länge. Hur vill man sedan alstra denna el. Hur mycket av denna el behöver lagras i båten. Hjälp med detta finns i ovan nämnd artikel.
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 15:45

Seawolf:

När du bedömt hur du vill bygga upp elsystemet, (t.e.x med eget startbatteri eller ej, se annan tråd här på forumet) så kanske dessa råd kan vara av värde:

Skaffa inte mer komplicerad epanel än vad du behöver. Bilsäkringar av flatstiftstyp får man alltid tag i. Det går inte åt många om du inte har fel i elsystemet, och har du det så reparera i stället för att ständigt bara flippa tillbaka automatsäkringen.

Varför skall en elpanel vara stor som ett dasslock med alla säkringar synliga, när alla dessa borde sitta närmast batteriet och normalt aldrig röras?

Tänk på att vissa strömbrytare kanske är bättre att sätta vid rorsman än nere i ruffen så du når dem när du behöver. T.ex. Lanternor, däcksljus, instrument mm.

Se om du kan kosta på dig tvåpoliga brytare så att du kan bryta både plus och minus, framförallt till saker som sitter ute i fuktiga utrymmen. Då minskar risken för att små krypströmmar skall kuta runt och skapa korrosion. Typiskt för lanternor och däcksljus mm. (Det finns t.o.m. tvåpoliga manöverbrytare för bogpropellrar av det skälet)

Följ råden som finns lite varstans och köp förtenta kablar.

När du drar ut en kabel till en förbrukare nånstans, se till att lägga en liten kabelslinga (utom synhåll) i närheten av förbrukaren, så att du senare kan dra ut en bit till av kabeln för att t.ex. få 'färsk' kabel att ansluta igen.

Följ råden att undvika lödda anslutningar mellan kabelskor och kabel. Så länge det är kablar på en vibrerande motor eller liknande.

Följ INTE råden att undvika lödda anslutningar där det inte vibrerar på ett sånt sätt att kablen rimligen konmmer i svängning. Då är lödd anslutning i många fall både bra och lämpligt.

Montera inget elektriskt i kölsvinsnivå och en bit över, och heller inget utmed skrovsidorna dit skvalpvatten kommer under olyckliga omständigheter när allting djäklas i kuling och ruffluckslåset gett sig så 100l vatten kommer in osv.

Om du skall ha varmvattenberedare med landström, anslut den via en jordad stickkontakt som bryter gröngul jord när den urkopplas. Då får du bara galvanisk korrosion medan du värmer vatten, inte när du ligger och laddar och kör kylen och har den urkopplad.

Landström i övrigt, isolertransformator, 'Zink-Savers' osv. finns mycket att säga om, men det är en delvis annan intressant historia.
Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 15:45

Björn Johansson:

När det gäller strömbrytare har jag flera gånger upptäckt att de som man kan köpa i biltillbehörsaffärer inte duger ombord. Det blir oxid i kontaktytorna, skapar spänningsfall och irritation.
Jag har nästan uteslutande använt en vippbrytare med gummihätta, finns som "av-på", "av-(på)" eller "1-av-2", "(1)-av-(2)" där parantesen är återfjädrande.
Hjertmans och andra båttillbehörsaffärer säljer dessa.

Det finns en fin förtennt kabel att köpa i olika dimensioner också, säkert jättebra, men jag använder vanlig "bilkabel" men sällan klenare än 2,5 mm2, samt då pressade kabelskor till denna kabel. Utanpå kabelskon värmer jag på en ganska så lång bit med krympslang, grövre kablar skyddas med krympslang + smältlim. Det är sällan jag behövt byta kablar pga. oxid. Vitsen med detta är att man inte skall få in fukt via kabelens fria ända. Rostskyddsmedel, Dinetrol, går ju också bra att använda istaället för smältlim, men i mitt tycke rätt så kladdigt.

En bra utväxlad kabelskotång som inte släpper taget förrän jobbet är klart har Biltema till ett bra pris, samma firma säjer också 50 pack med kabelskor till hyfsat pris. Kabel däremot är dom inte så värst bra på. Billig krympslang har också Biltema.
Jag tror även jag köpt mina flatstiftsäkringspaneler där, de har en byggbar typ som man kan bygga i hop till hur långa säkringspaneler man vill.

Det finns en firma som heter Skyllermarks eller liknande, som har en hoper jättebra elgrejer för båtbruk, bla en minusplint som jag använt mig av.

Bj.
Lasse L (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 15:45

Lasse L:

Jag föredrar dragströmbrytare.
Vid utdrag "skrapas" eventuell oxid av.
Vippen "trycker" bara mot kontakterna.