Hoppa till huvudinnehåll
Olof Nordell
Senast inloggad: 2024-04-22 - 19:04
Elkontakter typ Cigg

Olof Nordell:

Hej!
Jag har problem med mina elkontakter typ Cigg (stora modellen), som då och då glappar. De blir ganska varma då de funkar. Tyder det på spänningsfall? Finns det bättre alternativ för lös utrustning som GPS, PC etc.?
Bästa seglarhälsningar
Olof

Hans Brolin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 13:45

Hans Brolin:

Hej,

Jag tycker så kallade "cigg-kontakter" är ett elände. Jag har, till och från, samma problem som du. Vad jag har förstått så beror värmen på en fjäder som håller mittstiftet på plats. Om strömmen är hög kan fjädern bli så varm att den ändrar form och fjäderverkan försvinner.

Själv försöker jag använda andra tyer av kontakter. Helst då sådanan som är fukttäta (IP65). För skyddade ställen kunde du kanske prova (jag har inte gjort det själv) Hjertmans kontakt 5452-10. Den klarar 16 Amp. Den finns också på Elfa som 42-100-43. Elfa har också et större urval kontakttyper.

Själv brukar jag botanisera bland Elfas kontakter tills jag hittar en som verkar tillräckligt robust, tillräckligt tät och klarar de strömmar som behövs.
Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 13:45

Björn Johansson:

Håller fullständigt med, denna typ av kontakt lämpar sig dåligt ombord.
Men tyvärr har många elprylar som man behöver ombord denna typ av kontakt, exempelvis mobiltelefonladdaren.

Den äldre(?) modellen som är mindre är bättre.

Hans nämner att fjädern inne i hankontakten blir varm, jovisst, jag har varit med om att den blir så varm att plasten runtomkring deformeras. Denna värme är ju inte "gratis" utan kommer från ett saftigt spänningsfall, och sådana klarar man sig bra utan ombord.

Ett annat problem är att minusanslutningarna inne i honorna inte alltid träffar motsvarande kontaktbleck på hankontakten, med utebliven funktion som följd

Ett tredje problem som uppstår i de honor som säljes i båttillbehörsaffärerna, för utanpåliggande montage, är att man av välvilja försett dessa med en gummiplopp som skall skydda hålet. Detta skydd sitter i vägen för vissa större hankontakter, ja just mobilladdaren, och då blir det ingen kontakt.

För det fjärde så är de känsliga för oxid.

Dessutom är dessa konkater fula och många gånger svårplacerade ombord.

Jag känner till Hjertmans kontakt, men inte heller jag har provat den, men den ser inte direkt förtroendegivande ut. Skulle tacksamt ta emot förslag på andra kontaktdon ombord som fungerar bra, har möjligtvis Hans något artikelnummer för lämplig kontakt hos Elfa?
Kontaktdonen bör inte heller kosta för mycket, då det i allmänhet finns många kontakter ombord att byta.

Vi skulle behöva en ny standard för sådana här saker ombord, om det nu alls existerar någon form av standard.

Och hur det än blir så får man väl ändå tillverka adaptrar...

Sedan har vi ju dessa evinnerliga däckskontakter som lovar mer än de håler för... men det är en annan historia...
/// Patrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 13:45

/// Patrik:

Jag har mycket bra erfarenhet av Bulgins vattentäta kontakter, vilka jag tidigare köpt i England, men till min stora glädje funnit på just Elfa.
Följande är klippt från Elfas hemsida:
"Fabr Bulgin, typ Buccaneer serie 900
Buccaneer-serie 900 är ett don som klarar höga strömmar och spänningar, krävande miljöer och ger en vattentät förbindning.
Donen är tillverkade av slagtålig polyamid och håller kapslingklass IP 68 i matat utförande. Lämplig för användning till t ex undervattens- och petrokemiska miljöer. Skyddslock används för att uppnå IP 68 i omatat utförande." Här kommer ett artikelnummer att söka på PX0911/02/P 2 Jag har bl.a. den 7-poliga för den MYCKET känsliga skarven vid mastfoten av signalkabeln från vindgivaren. Jag har även använt dem som däckskontakter på gamla båten med gott resultat.

Högt & fort /// Patrik

stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej!
De kontakter som ELFA och Hjertmans säljer är alldeles utmärkt. Har haft dom i 4 år i sittbrunn på min förra båt och har satt dit samma typ i sittbrunn för Autopilot/Strålkastare m.m för 5 år sedan.
Dessa kontakter finns i 4 olika utföranden och har "nyckel" så att man inte kan sätta fel. Det är alltså en typ för:
1. 12V likström
2. 24V likström
3. 12V växelström
4. 24V växelström

Dessutom finns dom i vitt och svart, dubbel eller enkel.
Hankontakten har en liten O-ring som kärvar en del.
Hondelen för panel har ett lock som skyddar mot skölj/stänk.

Har inte fått nå´t oxid i mina hittills!

mvh
stef@n k
Olof Nordell
Senast inloggad: 2024-04-22 - 19:04

Olof Nordell:

Stefan: Avser du Hjertmans 5452-10, Elfa 42-100-43, som Hans beskriver i första svaret?

Ett varmt tack alla för goda råd!

Bästa seglarhälsningar
Olof