Hoppa till huvudinnehåll
towa
Senast inloggad: 2024-04-09 - 09:29
Elektrisk motor

Tomas Wahlberg:

Är det någon som har några tips och råd kring att låta installera en elmotor typ Ozecodrive i en segelbåt?

I min Späckhuggare på 2,3 ton sitter nu en tvåtakts inombords bensinmotor. Den väsnas, smutsar ner och kräver service i ett mycket trångt utrymme. Så jag har tittat en hel del på www.ozecodrive.com och har blivit allt mer frestad och nyfiken.

Det låter väldigt bra (förutom pengarna) men finns det nackdelar man bör vara medveten om? Några tips kring installation och tillbehör? Nåt man bör undvika?

Tacksam för alla synpunkter och ideer.

Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 14:59

Hasse Svedberg:

Surfa in på http://www.praktisktbatagande.se/ Anders Jangö som medbverkar i deras forum som expert på båtelutrustninga har konverterat sin segelbåt till eldrift!

Hasse S
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 14:59

Tomas:

Tack Hasse -- Anders J skrev faktiskt direkt till mig med råd. Han har bra bilder på sin egen installation.

Men jag vill gärna höra från fler som kan ha synpunkter. Det är en så revolutionerande ide (för mig alltså) det här med elektrisk drift. Så hör av er ...

tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Hej Tomas,

(Mest som svar på dina frågor i en annan tråd.)

Som jag skrev så var jag, förra sommaren, nere och kikade i Oz-demo-båt på Ozechodrive-motorn. På många sätt tycker jag det hela var synnerligen snyggt, idealiskt och funktionellt men för min del så är dröminstallationen ett system med två motorer. På det viset jag använder min båt så vill/behöver jag ha möjlighet att köra längre för motor än någon timma i vettig fart. Dessutom skulle min båt, 42 fot/9 ton, kräva en större variant av el-motorn än vad som finns idag för att ge tillräcklig effekt.

Men för en lite mindre båt där man antingen seglar till nästan varje pris som helst eller sällan seglar "långt" ifrån en hamn så är det ett suveränt system - det är jag helt övertygad om.

Vill man kunna segla lite längre bort behöver man system för att ladda på egen hand. Motorn kan ju ladda om det blåser bra (medans man seglar) men jag tror att man ganska snart vill ha 500-1000 watt med solceller på båten. Exempelvis utmed skrovsidan som de har på sin experiment båt.

Att den är tyst, underhållsfri, inte behöver tankas med fossila bränslen är ju också mycket attraktivt.

Nackdelen är att den kräver batteri, massor av batteri, vilket också kostar och tar en massa plats (och dessa batteri lär ju användas så man får nog räkna med ett byte var 3-5 år i alla fall antar jag). Vikten för motor och batteri är troligen inte heller så värst mycket lägre än för en diesel-motor om viktbesparing är vad man önskar.

Deras kylskåp låter extremt bra och de sa att det är just så bra som de säger. Så jag funderar på att uppgradera mig... nackdelen är det krävs ett hål genom skrovet vilket alltid är mentalt jobbigt att göra.

Mvh. / Thomas.

Lars (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 14:59

Lars:

Hej Thomas.

Jag var på båtmässan i Hamburg för någon vecka sedan. Där fanns elektriska inombordsmotorer för fritidsbåtar på 30 kW. Det borde räcka även för din båt. Även om där är risker med det, så kan man ha batterierna i kölen och då påverkar de båtens seglingsegenskaper minimalt.

Tyvärr så har OZechodrive MYCKET optimistiska siffror i sin beräkning. T.ex. kan dom ta ut 100% av batteriets kapacitet. Det går de första gångerna när batteriet är nytt och om man har en ordentlig laddningsutrustning i som ansluts till land. När dom ladda, så räknar dom med att båten seglar i 6 knop och att där inte är några förluster i laddningen. Med den storleken på båt som demobåten är, så går det att segla den i 6 knop, men det tillhör ovanligheteerna. Jag hitta inte siffran, men elmotorn är på maximalt 4,5 kW. Hur det kan vara lika mycket som 6 kW från diselmotorn, får jag inte ihop. Är det en gammal trött disel så kan det stämma. På låga varv är en elmotor betydligt starkare än en disel, men när båda ligger på maxeffekt, så måste man jämföra effekt med effekt.

Appropå Oz, så har de liknande beräkningar när et gäller deras kylskåp. Den typen av kylelement som de använder ger ungefär 80% verkningsgrad. Eller om elementet tar 30 W så får man 24 W kyla. Att man sätter den varma delen i vattnet gör att där är mindre temperaturskillnad mellen den varma och kalla sidan och därmed får man lägre temperatur i kylen. Jämför man med en kompresor så har den en verkninggrad på 250% eller om kompressorn tar 30 W så får man 75 W kyla. Vi hade en båt i klubben som hade en Oz kyla och han låg hela säsongen kopplad till landström. På hösten när båten togs upp trilla nästan kylplattan av. Den var uppäten. Med tanke på att där var ett 50 mm hål genom skrovet där elemntet satt så blev han ganska rädd.
Anders J (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 14:59

Anders J:

Motorn i min Tetis drar ca 44 A vid ekonomifart (= 12 V), vilket innebär att 8 timmars gång motsvarar 80 % av nominell kapacitet på mina 4 x 110 Ah fiberbatterier, så det är visserligen tufft men ändå möjligt. Men jag har alltså inte varit under 50 % av nominell kapacitet trots kanalfärd i somras.

När det gäller propellerladdning så får jag in kanske 4 A någonstans kring 4 knop och sedan ökar uttagbar ström ganska brant med ökande fart. 15-20 A i en bra slörbog är fullt rimligt. Verkningsgraden, uttryckt som propellereffekt/elektrisk effekt, är mycket hög både vid både framdrift och laddning. Att även en väl optimerad 2-bladig propeller har en begränsad verkningsgrad kan väl ingen göra så mycket åt.

En jämförelse med en diesel haltar väl alltid, men elmotorns underbara förmåga att utveckla ett allt högre vridmoment vid lägre varvtal gör att stillastående dragkraft är suverän. Däremot så är det naturligtvis bara dumt att tro att detta är en universallösning som passar alla, dieseln kan lämna maxeffekt hela dagen, vilket är en avgörande skillnad.

Utvecklingen står dock inte stilla, det finns stora Li-Jon-batterier att få från Kina och jämfört med blybatterier av samma kapacitet så är volymen 57% och vikten 33 % av bly men dessvärre kostnaden just nu kanske dubbelt eller tredubbelt. Denna teknik kan komma att öka räckvidden.

När det gäller sönderfrätta kylaggregat så beror detta på ett isolationsfel orsakat av olämpligt material hos tidiga tillverkningsbatcher (före OZ tog över). Jag tycker din båtklubbskompis ska ta kontakt med OZ om detta!