Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-29 - 14:57
elcentral i båten

Andreas Eriksson:

Hej,

Jag har tänkt dra in landström i båten.
Bestående av elintag, sladd till en central med en jordfelsbrytare samt en säkring och ett stickpropps uttag.

Vilka regler gäller vad beträffar centralens kapslingsklass (IP) etc.

Eftersom sådana centraler kostar skjortan i vanliga båtaffärer tänkte jag bygga en egen central mha av en elektriker.
Krävs det någon speciell behörighet för att installera det i båten sedan?

mvh
Andreas Eriksson
Göteborg

tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Gällande kappsling så är det i stort sett upp till dig att välja. Parametrar som var den sitter, hur fuktigt det är, hur mycket pengar du vill lägga m.m. styr. Utan att veta alls vad du har för förutsättningar så är ett förslag en kappsling med E-nummer 2182608 (IP55, 9Moduler, 1 rad, plast, med dörr) ett alternativ. Borra sen ett hål i botten som är MINST 5 mm för att kondens skall kunna rinna ut. Denna central finns på bild på www.elektroskandia.se om man söker sig runt där lite på E-nummret.

Gällande behörighet så gäller som vanligt vid fasta installationer - en behörig elektriker. Inget mer, inget mindre. Men det är ju bra om han har lite känsla för vad för krav man ställer i en båt;

- Kablar skall gärna pressas, istället för skruvas
- Mångledare överallt för att inte kablarna lika lätt skall skadas av vibrationer
- Gärna skärmad kabel för att minska störningar mot radio m.m.

Sen kan man gå länge och köra med förtennad kabel men då börjar det bli dyrt.

Ett tips är att sätta en liten signallampa i centralen som visar om du har spänning fram eller inte. Det underlättar felsökning framöver då du kommer till en hamn. E-nummer 2111841 är ett förslag. Lyser lampan har du spänning fram. Lyser den inte är det fel i land (hoppas du i alla fall).

Tänk också på att absolut inte använda något annat än två-poliga dvärgbrytare (automatsäkringar) i centralen. Detta för att du =ALDRIG= kan vara säker på vad som är fas och nolla när du ansluter båten till ett uttag i land. Har du en enpolig dvärgbrytare så är det 50% chans att det är så illa att det är nollan den bryter. Då finns där fortfarande spänning kvar inne i båten via fasen.

Så minsta tänkbara central är alltså;

- Kappsling
- Jordfelsbrytare
- 2 polig dvärgbrytare

Med en lite större budget så lägger du till;

- En signallampa

Med ännu lite större budget så lägger du till;

- En huvudbrytare

Ett uttag som passar på en DIN-skena i en central är "väldigt" dyrt. Köp hellre ett kappslag och med lock försett vanligt dubbelt uttag som du sätter väl skyddat i båten på lämplig plats (gärna nära centralen).

Det var ett långt svar på en enkel fråga. :)

(Och då har jag ändå inte nämnt något om galvansiska strömmar som om du inte vet vad det är bör läsa på om - eller ställa en förnyad fråga om. Gör du inte det så riskerar du stora och mycket dyra problem med båten framöver.)

Lycka till!

Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 15:21

Hasse Svedberg:

Jag har för mig ha läst att det finns en bestämmelse på att det ska finnas en utifrån synlig röd varningslampa som indikerar att båten är ansluten till landström. Om mindre båtar är undantagna vet jag inte.
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Av alla fritidsbåtar jag har sett genom åren har jag aldrig sett någon som har en sådan lampa. Jag har ingen enorm erfarenhet av kommersiella båtar men har jobbat en del i Göteborgs Hamn och aldrig sett något liknande där heller. Så finns det en sådan bestämmelse så gissar jag att den inte är speciellt väl efterlevd och absolut inte på fritidsbåtar.

I gengäld är det en rätt bra ide. Inte så mycket för säkehetens skulle utan just för att det är smidigt att direkt se att allt fungerar. :)
Philip Lawry (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 15:21

Philip Lawry:

Hej Andreas,
Jag hittade följande på ett forum, minns inte vilken-
Hej!
Om ni tycker att landströmsanläggningar är för dyra så får ni här ett tips!
Allt ni behöver för att sätta i hop en proffsig landströmscentral finns på Bauhaus för under 500:-.
Ett LUCA apparatskåp med glas lucka , en tvåpolig jordfelsbrytare , 2st 10A automatsäkringar , 2st eluttagoch en jordskena . Allt är klass IP44 vilket är nödvändigt när man skall ha det i en båt. Lätt som en plätt att montera ihop. Just detta skåp säljs av Odelco för nästan 1.800:- med samma utrustning!!!

Vill ni sedan ha ett litet och snyggt intag som man inte slår fötterna i så kan ni använda Calix minikontakt till motorvärmare. Försänks ner i däcket så att bara locket på ca 20mm diam. syns. Finns på Biltema för 290:-. Håller det för snö och saltslask i fronten på en bil så håller det på en båt!
Ni får en kanonproffsig anläggning för under 1000:-
Lycka till!

Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 15:21

Seawolf:

På grund av den så kallade obalansspänningen som finns i den gröngula skyddsjorden, så kommer alla anslutna 230VAC prylar av typ elpanna, varmvattenberedare osv. att via det vatten de är i kontakt med, leda ström till bl.a. motorgods. Därifrån går det ut i havet om man inte har elektrisk isolering mellan motor och propelleraxel. Och det ha man inte. Detta gäller oavsett om de är påslagna eller ej, eftersom det är olagligt att sätta brytare som bryter skyddsjorden, och därför kommer obalansspänningen att skapa korrosion så fort landstömskabeln är ansluten, t.ex. för att hålla liv i en kyl.

Om man använder jordade stickproppar i stället för brytare så blir det lagligt att bryta även skyddsjorden när de anslutna gejorna inte körs. Och på så sätt minimerar man tiden som man får galvaniska korrosion.
Olof Nordell
Senast inloggad: 2024-04-22 - 19:04

Olof Nordell:

Hej!
En flexibel koppling i plast mellan motorns fläns och propelleraxelns fläns isolerar och dämpar dessutom vibrationerna. Kostar drygt tusenlappen till en segelbåt.