Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
EGNOS/WAAS i sommar ?

Oscar Johansson:

Hej, många med mig torde ha funderingar ang. vad EGNOS kommer att innebära för oss som seglar på svenska vatten i sommar.

Jag har läst lite om EGNOS på ESA's webplats (se länk nedan) men blir ändå inte klar över vissa frågor.

Min första fråga:
När kommer European Geostationary Navigation Overlay System att börja fungera, eller är det funktionellt fullt ut redan nu?

Finns det anledning att redan inför kommande säsong byta t.ex en Garmin 12 mot en ny handburen GPS som har stöd för WAAS/EGNOS ?

Förutom den ökade nogrannheten i positionsangivelse så har jag förstått att tiden för leverans av felmeddelanden är kraftigt förkortad samt att systemet sänder inforamtion som anger hur stor nogrannheten är för den angivna positionen. Vad innebär detta i praktiken för oss som använder t.ex GPS kopplad till dator med t.ex Fugawi eller Memory-Map (Pocket navigator)?
Kommer nuvarande versioner av dessa navigations programvaror att kunna presentera mer/bättre information om man använder en WAAS/EGNOS kompatibel GPS? ELLER, måste vi invänta ytterligare nya versioner av dessa programvaror innan vi kan tillgodogöra oss informationen om t.ex felmarginaler på ett bra sätt?

mvh
/Oscar Johansson

(WAAS: Wide Area Augmentation System (USA)- EGNOS: European Geostationary Navigation Overlay System (Europa))

http://www.esa.int/export/esaNA/GGG63950NDC_index_0.html

"EGNOS will tell you whether you can trust the signal. It will tell you that you are at a particular spot with a high degree of certainty and definitely within an area enclosed by a circle with the spot at the centre. In effect, it will give you your position and say by how much it could be out"



Ove Thorin SXK… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 00:34

Ove Thorin SXK Vk Tekniska kommitté:

Hej Oscar
Det senast jag hörde var att testsändningar pågår och att systemet skall vara i drift tredje kvartalet i år. För oss på sjön tror jag inte det har någon större betydelse om vi har en noggrannhet på ca 10 m eller 3 m. Sjökort och annat har ändå inte den noggrannheten. Jag tycker inte du skall byta din GPS. Vanliga sjökortsprogramm har idag inte funktionen med att presentera hur stor noggrannheten är, men det kommer troligen. Vissa GPS mottagare har det.
Joakim Nömell (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 00:34

Joakim Nömell:

Hej. Jag har en GPS152 och undrar hur man vet om den nyttjar WAAS eller ej? Väljer man GPS i huvudmenyn får man fram vilka sateliter den använder, beräknad noggrannhet (som är under 4 meter påstår den). Där står också DGPS-mott: WAAS. Innebär det då att WAAS är aktivt? Behöver man ingen mer info än så? Tacksam för svar.
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove Thorin:

Hej Joakim
Jag kan inte den GPSen som du har men den tar förmodligen emot signaler från EGNOS satelliter. Dessa är geostationära satelliter med följande nummer och positioner.
EGNOS - PRN 120 - Inmarsat 3F2 (AOR-E 15.5°W)
EGNOS - PRN 124 - Artemis (21.5°E)
EGNOS - PRN 126 - Inmarsat 3F5 (25.0°E)
Din GPS kan ha andra nummer för dessa satelliter.
Hälsningar Ove



  Klicka för bild eller dokument
Joakim Nömell (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 00:34

Joakim Nömell:

Tack för svaret Ove. Min hade mycket riktigt andra nummer för dessa sateliter (över 32) och den tog in en sådan satelit vilket kanske förklarar min accuracy på mindre än 4 meter om man får tro deras egen beräkningsmekanism =)