Hoppa till huvudinnehåll
Anders_Johansson
Senast inloggad: 2024-02-07 - 20:33
EchoPilot

Anders Johansson:

Jag har funderingar på att införskaffa ett framåtseende ekolod av märket EchoPilot. Jag är därför intresserad om någon har erfarenhet av detta ekolod.

En fråga som jag är särskilt intresserad av är om någon har använt detta instrument tillsammans med ett ekolod från Raymarine. Jag har nämligen kunnat läsa mig till att EchoPilot och Raymarine använder samma frekvens i sina ekolod, 200 kHz, och att det därmed är riskfyllt att köra dessa ekolod samtidigt. Eftersom Raymarines ekolod i mitt fall ingår i ett tridatainstrument så vill jag inte ens tillfälligt koppla bort hela instrumentet. Inte heller vill jag plocka bort Raymarines givare, detta efterom jag läst att det djup som EchoPilot redovisar i siffror egentligen är ett medelvärde av djupet beräknat på visst sätt, vilket inte känns helt bra.

Utan några närmare kunskaper i ämnet tycker jag dock att det borde vara möjligt att sätta EchoPilots givare en bit framför Raymarines givare för att på så sätt minimera risken för att instrumenten stör varandra.

Synpunkter mottages tacksamt.

Jörgen (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 23:49

Jörgen:

Hej Anders

Har använt Echopilot nu i två säsonger och är mycket nöjd. Första säsongen hade jag inte riktigt lärt mig att anpassa skalan efter djup,eftersom den, som du mycket riktigt skriver använder ett medelvärde, men det är bara att lära sig hantera knapparna för att ha rätt skala på displayen. Har ingen erfarenhet av Raymarine


Lars Östberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 23:49

Lars Östberg:

Hej Anders!

Jag har använt EchoPilot (Bronze) sedan 2003 tillsammans med ekolod från Raymarine (Autohelm ST50) utan några som helst problem. EchoPilotens givare är placerad ca 20 cm snett framför ekolodets givare.

Stor nytta har man av det framåtseende ekolodet vid kryss i trånga sund (man vågar gå närmare land) och i Ålands skärgård! I Stegesundet norr om Vaxholm gör man bäst i att inte alls titta på det (då blir man bara nervös).
Anders_Johansson
Senast inloggad: 2024-02-07 - 20:33

Anders Johansson:

Tack för era svar!

Jag har även varit i kontakt med Frigus (svensk importör) som hävdar att det i och för sig har hänt att instrumenten stör varandra, men att det oftast inte är några problem. Skulle detta ändå hända skall det, enligt Frigus, finnas ett par alternativa sätt att lösa problemet.

(Det kan noteras att EchoPilot kommer med ett par intressanta nyheter under innevarande år, http://www.echopilot.com )