Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Dyvika eller ej?

yngve:

Vad anser ni om att montera in en dyvika?
Det finns ju en filosofi om att man ska ha så få genomföringar som möjligt i båten och en del har ju bara en genomföring med långa slangdragningar som följd.
Jag tänkte att det kunde vara praktiskt vid rengöring av kölsvinet som på min båt är nedbyggt och ganska djupt och en dyvika är ju inte som en vanlig genomföring, det finns ju t.ex. ingen slang och ventil som kan fallera.
Är det kanske är att förstöra båten att göra ett hål till i den.

Mats Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 00:34

Mats Johansson:

Jag anser att det är klart praktiskt med en dyvika i kölsvinet, jag har en själv. Den underlättar vid rengöring både vår och höst.


Lars (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 00:34

Lars:

ALLA hål genom skrovet under vattenlinjen är en säkerhetsrisk. Eftersom man ändå har en länspump som suger från det djupaste stället i kölsvinet, så finns där inte heller något behov av den.
ted (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 00:34

ted:

Jag har tagit bort min dyvika efter ha läst vad som hände med zanna, och använder iställetr en våtsug när jag har rengjort kölen , läs mer på:
http://caravelle33.com/dyvika_zanna.htm

Larsa Andersson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 00:34

Larsa Andersson:

Hej

Jag ställde också den frågan för några år sedan.
Då var det till den lokala båtservice-försäljaren.
Han sa ungefär så här, "Ett hål är ett hål.
Tydligen tyckte konstruktören att det inte förelåg någon behov av en dyvika annars hade han gjort ett sånt hål".

Använd du istället en länspump som suger från det djupaste stället i kölsvinet.

Mvh
Larsa Andersson


Mats (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 00:34

Mats:

Riktigt att "Ett hål är ett hål" och att alla hål utgör en potentiell säkerhetsrisk, därom råder inget tvivel. Dock, som med öviga risker här i livet oavsett om det gäller fritid eller arbete så gäller det att vidta åtgärder för att minimera att sannolikheten för att det skall inträffa något oönskat. Med detta menar jag att det gäller att underhålla sin båt med tillbehör på ett sådant vis att man minimerar risken för tillbud/olyckor.

Inom yrkesjöfarten, där jag är verksam, har man något som kallas underhållsystem där alla detaljer i ett fartyg finnns med och skall kontrolleras inom vissa intervall antingen gångtidsbaserat (om det är något som rör sig), eller kalendertidsbaserat. Inom ramen för detta ligger bottenventiler och genomföringar som kontrolleras/besiktigas vid torrsättning, som inte sker så ofta som med en fritidsbåt.

Kontrollen/besiktningen tex. bottenventiler och genomföringar utförs av klassningssällskap eller myndighet, (LLoyds/DnV/SjöV).

Alltså, riskminimering avseende dyvika,(hål i skrovet) innebär (enligt min mening), en kontroll av funktion skick med jämna intervall, vår & höst samt kanske en gång på sommaren, visuell besiktning med snorkel och mask.

Alla har vi ju dock olika prioriteringar med våra båtar och tillhörande utrustning.
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 00:34

Seawolf:

Det var naturligtvis en tankeväckande incident som Caravellen råkade ut för. Men att från det dra någon slutsats om dyvikans vara eller inte vara är en helt annan sak. Det handlade ju här om en felaktigt konstruerad och utförd pryl.

Man kan ju inte anklaga företeelsen utombordare för att någon modell på marknaden är svårstartad.

En annan parallell är t.ex. att ett gasolkök skll vara av lågtryckstyp och ha fungerande tändsäkring.

Vad gäller dyvika finns det en hel del vanliga båttyper t.ex. Ballad som har dyvika som standard. Caravellens ägare verkar ha dragit rätt slutsats och ersatt den dåliga komponenten med en ny och bättre.
Olof Nordell
Senast inloggad: 2024-04-22 - 19:04

Olof Nordell:

Vanlig 38 mm slang till länspump innebär att vanligtvis att man inte kan suga helt torrt med länspumpen i kölsvinet. Jag har i min Fortissimo, som komplement till länspumpen, monterat smala slangar i de olika facken i kölsvinet. I ändan finns ett rör som säkerställer att slangen verkligen suger på djupaste stället. Vid behov ansluter jag en vanlig handpump (typ oljepump) och pumpar helt torrt. Med detta arrangemang är dyvika överflödig.