Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Dieselläckage

Ann-Kristin Agesund:

Jag vänte mig till Forumet för något år sedan då jag hade problem med läckage av diesel.
Ernst Blix frågade därefter om jag löst problemet, och bad mig berätta hur jag fann problemet.
Jag har en MD5B

En båtmekaniker menade att läckaget fanns vid matarpumpen; att materialet skulle ha förändrats och att detta skulle ha lett till "glipor" där dieslen sipprade fram. Jag bytte matarpumpen ( med hjälp), men är faktiskt inte säker på att detta var rätt åtgärd.

Läckaget fortsatte, och det uppdagades att fel typ av packningar ( fel material ) hade används mellan matarpumo och bränslefilter. När jag bytte dessa till rätt sorts kopparpackningar fick jag tätt.

Följande råd fick jag själv efter vägen:
Om man märker läckage, men motorn forttarande går bra så finns läckaget på trycksidan, alltså EFTER matarpumpen.
Ett läckage på sugsidan, alltså mellan tank och matarpump, gör att motorn går ojämt, eller kanske snarare inte alls.
För att upptäcka var läckaget kommer ifrån kan man göra motorn ordentligt ren med avfettingsmedel, så all olja och diesel försvinner. Själv sprutar jag på avfettningsmedel, sköljer bort det med fuktad svamp och torkar rent med Torky. Har förstått att alla har sin egen metod för att avfetta, vissa använder t.ex. pensel. När motorn är ren kan man sedan använda krita ( vanlig skolkrita eller pulver ) och gnida ut det vid alla skarvar och tänkbara ställen för läck. På så sätt märker man snabbt var kritan börjar kleta innan dieseln har börjat svettas över rörledningarna.

Hoppas detta var ungefär vad Ernst Blixt ville jag skulle delge!
Ann-Kristin

Stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 07:57

Stefan:

Jag har på min båt tanken så högt uppe att den ligger över hela bränslesystemet. Med detta arangemang har jag den fördelen att ett eventuellt läckage även på sugsidan inte heller får motorn att hosta, utan bränslet läcker alltid utåt. Då man ser läckaget, är det mycket enklare att åtgärda. Jag har en extra kran vid en fördjupning i tanken, och där går det enkelt att tappa ut kondensvatten nu och då, före det ställer till problem. Motor tar sitt bränsle från en anslutning högre upp