Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Deviation

Stefan Jönsson:

Jag har läst att jag kan upprätta en deviationstabell genom att korsa en enslinje i olika kk och genom detta få fram min deviation. Hur beräknar jag deviationen?

Niklas Nilsson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 00:15

Niklas Nilsson:

...men väl styra _i_ en enslinje.


Styr i enslinjen, läs av Kk, addera missvisningen. Skillnaden mellan det som du nu har och K är deviationen.

Kk = K-m-d
d = Kk-K+m


Sen är det bara att upprepa proceduren i trettifem nya enslinjer som är jämnt fördelade över varvet.


Ett enklare alternativ är att köpa en elektronisk kompass som devierar sig på kommando.
Niklas Nilsson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 00:15

Niklas Nilsson:

...du skulle ju kunna pejla enslinjen med en pejlskiva där du fört in Kk och därigenom avläser Bk. Eftersom Bk och Kk har samma deviation så fungerar det.

Men hur många båtar har pejlskiva?
Ernst Blixt, s… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 00:15

Ernst Blixt, sekreterare i BTN.:

En metod för kompassdeviering utan enslinje, men med solsken och en del pysslande finns på:

www.sxk.se + länkar Fråga om teknik + Navigation + "Kompassens deviering med den förenklade solskuggemetoden".
Christer, www… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 00:15

Christer, www.clover.se:

Om du färdas i mer än någon enstaka knop och har en GPS (eller lånar en), avvaktar en dag utan sjöhävning och åker i ett antal kompassriktningar så kan du enkelt skapa en tabell med skillnaden mellan GPS och kompass.
Hans Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 00:15

Hans Svedberg:

På Jungfrufjärden finns en deviationsbana runt fyren Fjärdhällan (se Svensk lots). Deviationsbanan är gjord för fartyg som går runt fyren i båda varven. Pejlskiva används för att få fartygets kurs när man passerar enslinjerna. Man bör vara tre man, en kör och meddelar passage över enslinjen, en följer med med pejlskivan och läser av och en läser av båtens kompasskurs.
Med en liten båt kan man i stället gå mot fyren på de olika enslinjerna och läsa av kompassen.

Man kan inte använda GPS som visar "kurs över grund" och jämföra med kompasskurs om man inte är absolut säker på att det är helt ström- och vindfritt, eftersom kompassen är relateras till båtens långskeppslinje.

Det bästa är att ligga still på en lämplig plats där man på sjökortet lagt in en eller flera riktningar till tydligt synliga punkter. Det är vinkeln mellan båtens långskeppslinje och den kända linjen till terrängpunkten som ska jämföras med aktuell kompasskurs inget annat. (Om man bara har en eller få punkter måste man ha någon form av pejlskiva.)På det här sättet blir resultatet summan av deviationen och missvisningen vilket också är bäst om man från kortets mätta kurs vill ha en kompasskurs att styra.

"håll rätt som det går"
Hasse S

P.S. Är du helt säker på att din kompass är monterad exakt i 90° mot långskeppslinjen?