Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-29 - 16:27
Dålig lack på plastbåt

Fredrik:

Jag har nyss blivit delägare till en IF som är lackad (både däck och fribord) för kanske 10-15 år sedan. Lacken börjar se risig ut här och där, och vi funderar på att slipa fram gelcoaten igen. På friborden är väl detta inget problem, men däck och sittbrunn med sitt halkskyddsmönster är värre. Hur göra? Slipa ned halksyddet och lägga på halkskyddsremsor? Finns det andra sätt att bli av med lackskiktet och få finish på gelcoaten? Jag tänker, om ingen stoppar mig, börja med en av luckorna i sittbrunnen för att kolla hur resultatet blir.

Frågorna är alltså:
- vad skall jag göra?
- hur skall jag göra?
- med vilka verktyg?

Gunnar S (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 16:55

Gunnar S:

Har du funderat på varför båten överhuvudtaget är målad? Sannolikt är väl gelcoaten var så sliten och dålig att var det enda alternativet. Det är ju inte kul att ta bort en massa färg, om det överhuvudtaget går, för att upptäcka en massa spacklade repor och hack och mattslipad gelcoat.
Varför inte lacka om henne igen?
Fredrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 16:55

Fredrik:

Jo, minsann har jag funderat. Det vanligaste svaret som folk som vill lacka om sin IF får är "gör det inte! Slipa ned gelcoaten någon tusendels millimeter, och båten ser som ny ut" (ungefär). IF har ett rejält tjockt gelcoatlager.

Om jag nu skulle lacka om båten skulle jag ändå behöva få bort den tidigare lacken. För pengar för att låta någon professionell göra jobbet har vi inte. Så då kvarstår frågan: Hur får jag bort lacken?


Gunnar S (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 16:55

Gunnar S:

Hur man får bort färgen vet jag inte, framför allt om det är 2-komponents polyuretan lär det inte bli lätt! Så det får någon annan svara på.
Men jag undrar om du trots gelcoatens tjocklek inte kommer att hitta en massa spackel under, för sannolikt har man spacklat över repor och hack.
Så nog skulle jag lacka om henne istället, då får du ju förmånen att välja kulör också. Inte behöver du få bort den gamla färgen innan, slipa med en orbitalslip, och spackla upp skador och ojämnheter, slipa igen, spruta med primer och sedan lack - klart!
Men glöm inte att 2-komponets färg inte går att måla på 1-komponents.
Fredrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 16:55

Fredrik:

OK. Men då undrar jag -- halkskyddet, slipar jag bara bort det, eller? För däcket är ju ingen plan yta, direkt.
Dennis (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 16:55

Dennis:

Vi tog Biltemas Nylonrondell art.nr19-289 29,90kr
det gjorde vi på våran ruggliga sittbrunn
Dennis
Yacht Care (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 16:55

Yacht Care:

Hej Fredrik!
Titta in på vår hemsida och om du har några frågor så tveka inte att maila mig.
Mvh Tony
www.yachtcare.se