Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Byte av värmare

Anders & Maria:

Vi har funderat på att byta vår gamla Wallas fotogenvärmare (1800B) mot något modernare. Tex verkar det ju smidigt med en dieselvärmare iom att vi har en dieseldriven inombordare. Vi undrar därför om det är någon som har erfarenher av ett sådant byte och kan ge tips på saker som är värda att tänka på. Vad i den gamla installationen kan vi behålla och vad behöver bytas ut? Hur gör vi med takskorstenen, slangdimensioner och utblås etc. Vi vill ha en robust, enkel och strömsnål lösning, är då kanske gasol den bästa lösningen? Finna några leverantörer som kan rekomenderas?

Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 18:32

Björn J.:

Hej! Jag bytte en gammal värmare från "Volvo Flygmotor" för en del år sedan mot en Ebesbrächer med vattenburen värme, men det kanske inte av en sådan typ av värmare du tänkt dig? Helst hade jag velat ha en Refleks (Reflex?) eller liknande, men en sådan hade inte fått plats i min båt. Den fösta gav ju luftburen värme, eller egentligen mest oväsen som inte var helt olikt Viggens oljud med tänd efterbrännkammare... Den nya placerades på samma plats och isolerade gummislangar leddes in i ruffen, en del håltagning. Ett expantionskärl var också nödvändigt. Konvektorer (=element) placerades bredvid kojerna under ett bord i ruffen. Jag har ingen skorsten, utan avgaserna leds ut i redan befintligt hål i akterspegeln. Diesel tas genom en tunn slang med liten bränslepump och billigt filter ur bränsletanken som redan var anpassad med sådan anslutning. Värmaren går tyst, relativt strömsnål, men drar väl gissningsvis 10 A vid uppstart sedan bara någon ampere. Det man hör är ett tyst brus och klickandet från bränslepumpen, kanske också ett svagt surr från cirkulationspumpen. Ljudnivån är ju också beroende av installtionen. Att ha konvektorerna under bordet är inte helt bra, det blir inte opitimal luftcirkulation där. Men det hela funkar bra, det är nog viktigt att köra värmaren ibland, även varma sommardagar så att den får gå en stund och inte becka igen. En vinter när båten stog på land var det 10 minusgrader ute, och jag lyckades få 20 garder plus i ruffen efter någon halvtimmes gång. Med vattenburen värme kan man ju också utnyttja motorns kylvatten i samma system som värmarens med en del "rörläggeri" och diverse trevägskranar etc.
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 18:32

Magnus:

Det kan vara på plats att påpeka fäljande: Om man kopplar in både en elpatron 230V och en dieselvärmare med 12V-drift, så kommer vattnet i slingan att orsaka att skyddsjorden från land kommer i kontakt med båtens minus 12V. Om denna i sin tur är ständigt ansluten till motor och drev/propeller kommer man att få problem med s.k. obalanskorrosion. Man kan eliminera detta på många sätt, men en enkel metod är att sätta en tvåpolig strömbrytare till dieselvärmaren som slås ifrån när man inte kör den. Men då skall man också ha eliminerat att värmeslingan från motorn kommer i kontakt med skyddsjord. Och det är inte ekelt eller rent omöjligt. Förslaget till lösning är att fundera på om det är nån vits med motorvärmen i samma system. Dieselvärmaren drar några dl i timmen, och det är i de flesta fall försumbart jämfört men motorns egen förbrukning. Vill man då ändå ha motorvärmen kan man utnyttja en separat kompakt fläktvarmluftsradiator enbart för detta. Att den väsnas och kan dra några ampere gör ju inget för den körs ju när motorn går.
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 18:32

Björn J.:

Dessutom krävs det en del kluriga kopplingar med trevägskranar och kanske också backventiler, eftersom motorns thermostat och kylvattenpump inte släpper igenom något vatten då motorn är kall och inte går. Så Magnus förslag om att skippa ihopkoppling vinner på även detta. Själv fick jag tag på några värmeelement från en buss, som jag tänkte koppla till motorns sekundära kylvattensystem. Elementen har en fläkt... och den är ju då dessvärre på 24 volt... Men det finns ju dyra defrosteranläggningar i båttilbbehörsaffärerna, och kanske man kan hitta något som är avsett för personbil hos någon firma som sysslar med bilkylare..?
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 18:32

Magnus:

Är det nån som vet om det finns tysta bräslepumpar till dieselvärmare? Tickandet stör nattsömnen....
wallas 1800 fr… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 18:32

wallas 1800 från 1978:

Jag har fixat till min gamla värmare från 1978, bland annat med ny bränslepump (japansk) som jag monterat utanför värmaren. Målat invändigt med blymönja och flera lager epoxi. Fungerar numera utmärkt. Kanske värt ett övervägande? MVH En som inte fryser