Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 20:06
Byte av gummitätning för S-drev

Patrik:

Jag skall byta min gummitätning till s-drevet. Jag har en Volvo Penta MD5C med 120 drev. Någon som kan komma med lite tips om hur man skall gå tillväga eller kan rekomendera var jag kan finna tips och råd. Jag vet att det klassiska är att man måste få fram motorn c:a 10 cm för att få ut helka drevet. Någon har sagt att man kan slippa detta och istället dela drevet på plats.
Det är inte så bra att SXK har någon info/skrift till sina medlemmar? Detta är ju ett ganska vanligt område för lite huvudbry hos oss inombordsägare
Tack på förhand!

Torbjörn … (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 19:27

Torbjörn Engström:


Hej Patrik

Jag har bara bytt två bälgar under åren, en på en Beason 31 MD17 och en på Aprodite 30 MD5C, i båda fallen måste drev och motor delas d.v.s dras isär. Beasonbälgen var 17 år och hade inga som helst skador, Aphroditebälgen var 12 år och det var samma med den. Föreslår att du lyfter ur hela drevet när du ändå håller på, då kan du kontrollera alla bultar i bakkant på motorn och på drevet. I övrigt är det inte särskilt jobbigt (om du inte har problem med att stå på knä i ett par timmar)

Torbjörn
Honey Pie
Senast inloggad: 2019-06-06 - 19:52

Thomas Heimer:

Hej Patrik
Jag har bytt gummibälg på ett 120drev genom att dela på
drevet.Jag har en beskrivning av metoden som jag kan skicka om du meddelar mailadress.

mvh
Olle (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 19:27

Olle:

Följ den här länken så finns det en bra instruktion.

http://www.lady-helmsman.org/motor.htm


Mvh Olle
Niklas Nilsson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 19:27

Niklas Nilsson:

Har just sjösatt efter en vintersäsong som innefattade bälgbyte på ett 120-drev.

Jag lyfte ut motorn till byssan och drevet ur båten och tänkte dela det hemma på diskbänken, men det var lögn att få isär det trots att alla skruvar var väck.

Resultatet blev VP-verkstan som lämnade tillbaka drevet med en räkning om tre timmars jobb. De bytte även packboxarna på propelleraxeln, det var dax.

Själva jobbet tar lite tid med alla skruvar som skall hållas reda på, merjobb man planerar in när motorn ändå är ute ur motorrummet (isolering, sötvattenkylning, medbringare, kablar).

Killarna på VP sa att de aldrig hört om en båt som fått vatteninträngning pga gammal bälg.