Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Bygga kylskåp

Erik:

Hej! Jag har en Maxi 84 med en dåligt isolerat isbox/kylbox. Jag funderar på att sätta in en kompressorkyl i stället för den över 20 år gamla Supercoolen men vill också bättra på den klena isoleringen. Utanför boxen finns inte plats att bättra på isoleringen. Finns det någon som provat på att öka på isoleringen genom att fästa isolering inne i boxen. Den är ju ganska stor (tror den rymmer ca 57 liter) så det gör ju inget om den blir lite mindre om det bara finns lämpligt isoleriing som är lätt att fästa och lätt att hålla ren. Finns det någon som har erfarenhet av liknade projekt?

Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 07:40

Lars-Göran Sandgren:

Låt mig också få tipsa om Maxisidornas forum www.maxisidorna.com Sök på Kylbox så hittar du flera tips. bl.a. om liknande frågor för Maxi 84 //LG
Gert Swenson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 07:40

Gert Swenson:

Det finns färdiga isolerskivor på t.ex Hjertmans som man bygger kylboxar av. De går lika bra att isolera en befintlig box invändigt med då de har ett vitt plastskikt, limmas med Sikaflex. Dock bygger de 50 mm, men det borde gå att klyva dem så att de blir tunnare.
stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 07:40

stefan:

Välj aldrig sikaflex till en kylbox om tanken är att förvara mat. Vi har gjort det misstaget för 13 år sedan, den semesterseglingen går under smeknamnet SIKAFLEX TOUR. Ost och skinka i Tupperware burkar/plastpåsar tar smak av sikaflexen. Hjertmans borde korrigera i sin katalog!!!!! Använd silikon utan ättika vid limning av isolering. Silikon vit 300 ml #51704 inköpte jag vid renovering 2004 hos Frei jonsson i Gbg Stefan