Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Bygga form för glasfiberlaminat

Rob:

Hej, Jag planerar att tillverka en box för gasoltuber. Min tanke är att tillverka en form (plugg) och laminera med polyester och glasfiberväv. Finns det några tips på lämpligt material till formen (pluggen)? Fungerar det med vanlig gelcoat eller behöver man blanda i extra släppvax? Behöver man tänka på att skapa speciella släppvinklar? Tacksam för alla tips. mvh Rob

Anders (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 21:43

Anders:

Här: http://www.ehf.se/sidan/meny/shoppen.html hittar du en bok (häfte) Glasfiberplast för hobby och hantverk. Där får du veta det mesta du söker svar på.
vagabond
Senast inloggad: 2015-04-09 - 17:08

Bengt:

Du börjar med att lägga på vax på formen, sedan släppmedel. Häll inte i vax/glycerin i gelgoaten. Det lägger sig som en hinna på ytan som du måste tvätta bort innan du kan lägga på glasfibern och polyestern, det fäster inte annars. Släppmedel i gelcoat (glycerin) häller man bara i när man ska måla på glasfiber, för att gelcoaten (ellet topcoaten som den då kallas) ska torka. Gelcoat är lite klibbig när den torkat, för att polyesterna ska fastna bättre.
Georg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 21:43

Georg:

Jag har byggt formar m.h.a. masonit, parkettbrädor, plywood etc. Se till att du har "släppvinklar". Formen bör stagas/förstärkas så att den inte vrider sig när plasten härdar och ev. krymper. Se till att ytan blir fin och slätt (spackla, slipa). Formen brukar jag sedan lacka med härdlack innan jag vaxar och "släppmedlar" den. Jag har även använt endast siliconFRITT!!! bilvax utan att använda släppmedel. Det fungerade. När du plastar måste du ha bra ventilation och någorlunda varmt (helst 18 grader eller mer. Men allt detta står säkert i böcker och bruksanvisningar.