Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 20:06
Bygga "flaja"

Joakim Nömell:

Hej gott folk. Många goda råd har jag fått och läst här så jag försöker här igen. Vår plan är att bygga flighbridge på vår stålbåt. Det första problemet är då vår styrning som idagsläget är från ratten en kedja som roterar en stång som överför kraften till rodret via nån sorts knut. En gammal hederlig rasslande lösning. Men vill man ha styrning uppe så är det inte allt för lätt att bygga vidare på detta. Man skulle kunna hänga på kedjan vidare upp på taket men då måste vi dra kedjorna från befintlig ratt upp och det låter sig inte göras snyggt. Så, vi bör nog byta till hydraulisk styrning? Har sett att det säljs "rattpumpar", dvs ratt med integrerad hydraulpump. Till detta behöver jag såklart hydraulslangar och div små kopplingar bakåt och sedan någon kolv som för rodret vid rattutslag. Jag har sett sådant allt från 4--10 tusen men vet inte vad jag ska välja eller vad som ingår i dessa rattpumpar. Båten är 10 meter lång och väger dryga 8 ton så det behöver väl en något kraftigare pump än det allra billigaste antar jag då det är rellativt hög belastning på roder, i synnerhet vid back. Hur är det att styra med sådant, känner man något som helst från rodret eller tappar man hela den känslan? Och hur drar jag sedan detta vidare upp på flajan? Med t-kopplingar och mer slang till en liknande rattpump för ytterligare 4--10 papp upp på taket? Ja, många frågor från en novis. Tack =)

Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove Thorin:

Hej Joakim
Du skall först själv kontrollera hur bra din nuvarande styrning är i avseende på roderverkan, tröghet, och antal rattvarv dikt styrbord, dikt babord. Du skall testa detta med båten i sjön och marschfart. Styrningen går normalt lätt åt ena hållet trögt åt andra beroende på propellervattnet.
Är du nöjd med det du har idag skall du välja en pump och kolvstorlek som passar med antal rattvarv du har idag. Pumparna anger volym per rattvarv, kolven totala volymen (dikt babord, dikt styrbord). Vill du att det skall gå lättare väljer du en större kolv och får fler rattvarv. Hydraulkolvar är starka och kan du styra båten med måttlig handkraft håller kolven för övriga påfrestningar. Du får ingen roderkänsla kvar då du måste ha pumpar med backventiler när du skall ha flera pumpar. Slangar och kopplingar följer ofta med, annars kan du gå till en hydraulfirma och få pressade slangar. Det du skall ha ute kan du då pressa med rostfria kopplingar.
Hälsningar Ove

seabeijner
Senast inloggad: 2011-08-10 - 12:03

Ulf Beijner:

Den kraft du behöver beror på om rodret är på något sätt balanserat eller ej. Hur stor del av rodret ligger för om hjärtstocken och hur stor del av det akter om? det är denna balans som bestämmer hur stor kraft du behöver på styrmaskinen.
Hydraulsturning är bra vare sig du har direkthudraul eller med en elboostrad hydraulpump.