Hoppa till huvudinnehåll
Krille-Life
Senast inloggad: 2020-02-22 - 09:03
BSB-format

Christer Berglund:

Många sjökortsprogram använder digitala sjökort i BSB-format. Jag känner till många olika bildformat, tif, eps, bmp, jpg osv men jag har aldrig stött på ett bildprogram som kan spara filer i BSB. Så min fråga är vad är BSB för sorts format och finns det program som kan spara i detta format?

Tackar på förhand

Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 16:06

Seawolf:

Det finns program som flyttar ut bilden av sjökortet från BSB/KAP-formatet (så brukar det mera fullständiga namnet för sådana sjökort anges) och gör en TIF-fil av det. Sedan kan man rita och rätta sjökortsbilden, spara den, och flytta in den nya bilden i den gamla BSB/KAP-filen igen. Detta medger alltså egen rättning av BSB/KAP-sjökort.

Se: http://libbsb.sourceforge.net

När det gäller att göra helt nya BSB/KAP-sjökort av bilder kanske ett av programmen i denna skara program hjälpa till, men då krävs rätt mycket detaljkunskaper om BBSB/KAP-filernas kalibrerdata.

Om du väljer att använda något av programmen Seaclear II (gratisprogram som i flera avseesnden är det bästa på marknaden) eller Oziexplorer (shareware, trolgen det flexiblaste och kraftfullaaste av alla sjökortsprogrammen och som klarar flest typer av sjökortsfiler), så kan du direkt använda bl.a. TIF-formatet på sjökortsbilden och sen själv kalibrera dem utan att gå omvägen om BSB/KAP.
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Hej Christer,

För att förtydliga vad Seawolf skriver lite.

BSB är inte ett bildformat typ bmp, eps, tif eller jpg utan bara en del av två filer som tillsammans bildar ett kalibrerat sjökort (som också innehåller lite annan information än kalibrering och själva sjökortet - typ skala, namn m.m.).

Om du tittar på en katalog som innehåller BSB-kort så hittar du två filer med samma namn men med olika extensions (namnet efter sista punkten). .BSB-filen är normalt mindre än 1 kB stor och .KAP-filen är markant större (ofta flera megabyte stor). Således är det ganska uppenbart att den stora delen av informationen ligger i KAP-filen.

Så kanske kanske borde man säga KAP-formaet istället för BSB-formatet. :)

I övrigt vad gäller att konvertera till eller från BSB/KAP så hänvisar jag till Seawolfs förslag eller rekommenderar dig att Googla-runt lite. Det finns ett flertal program för at konvertera åt olika håll med olika funktionaliteter.

Mvh. / Thomas.
Ralph Wetterberg
Senast inloggad: 2023-03-20 - 15:57

Ralph Wetterberg:

BSB/KAP är ett proprietärt rasterformat från Maptech http://www.maptech.com/ Skannade svenska sjökort i det formatet säljs bl.a. av Soltek http://www.soltek.se/ Detta format fungerar i många navigationsprogram, t.ex. Sea Clear II.

BSB/KAP går att konvertera till andra rasterformat som t.ex TIF som Seawolf föreslår. Se http://libbsb.sourceforge.net Och från TIF är det enkelt att gå vidare till GIF, BMP, JPEG, etc. Det klarar t.o.m det i övrigt ganska värdelösa programmet MS Paint av.

Efter denna process kan man behöva beskära sjökorten också, för att avlägsna ramen runt omkring. Samt naturligtvis kalibrera korten för det program man avser att använda dem i. I mitt fall i GARtrip för att skriva ut SXK:s GPS-rutter i Stockholms skärgård.

Enligt upphovsmannen till libbsb går det tydligen även att konvertera åt andra hållet. Har dock aldrig försökt detta själv. Men det är väl bara att prova.

/Ralph
Åke Andersson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 16:06

Åke Andersson:

Hej!

Hur får man upp editeringsprogrammet från libbsb.sourceforge.net i Windows XP miljö?
Är det någon som kan ge mig tips om krav och vilka kommandon som behövs?
M.v.h / Åke
Ralph Wetterberg
Senast inloggad: 2023-03-20 - 15:57

Ralph Wetterberg:

Programmet körs som på DOS-tiden. I XP går det till så här:

1. Zippa upp hela distributionsfilen på lämpligt ställe på hårddisken.

2. Starta kommandofönstret i Windows genom att klicka på Start > Run... (Kör... om du har svenskt OS) Skriv cmd och klicka på OK.

3. Gå till den katalog där bsblib-filerna zippades upp genom att använda DOS-kommandot CD (Change Directory).

4. Kör nåt av konverteringsprogrammen genom att skriva dess filnamn i kommandofönstret, t ex. bsb2tif.exe om du vill omvandla bsb/kap till tiff.

5. Innan detta görs så läggs lämpligen KAP-filerna i samma katalog som bsblib.

6. För att göra en konvertering av en kap-fil så blir det fullständiga kommandot i så fall:
bsb2tif.exe filnamn.kap filnamn.tif
där filnamn.kap är namnet på den fil du vill omvandla och filnamn.tif är det namn du vill ge till den omvandlade filen.

I programdistributionen ingår en readme-fil. Läs gärna den. Där beskrivs kommandona.

Vidare redigering av den resulterande filen i t ex Photoshop kräver bra med primärminne i datorn. Minst 512 meg enligt min erfarenhet. I alla fall på fullstora sjökort. Annars knäar datorn eller stannar i värsta fall helt.

/Ralph
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 16:06

Seawolf:

Jag använder en urgammal version av sharewareprogrammet Paint Shop Pro, version 4.14. för att redigera stora pixelbilder.

Det funkar t.ex. att editera bilder med sådär 8000x6000 punkter i en laptop med 384 MB minne rätt snabbt.

.TIF-fler är bara ett av de vanligare pixelbildformaten det hanterar. Även .PNG går att konvertera till och från, vilket bl.a. är av intresse för Seaclearanvändare.

Det klarar faktiskt t.o.m av att på ett acceptabelt sätt zooma upp eller ned pixeltätheten, vilket kan vara trevligt om man vill få upp eller ned textstorleken vid 100% zoom för ett skannat sjökort man fått tag i.

Numera är PaintShop Pro uppe i version 7 ellet så, och kan väldigt mycket mera. MEN, det belastar numera mina PC så hårt att det är oanvändbart. (Typiskt i PC-programbranchen: man inför mycket mera egenskaper så programmet blir både trögt och nästan omöjligt att lära sig)

Försök alltså få tag i PaintShop Pro version 4.