Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Bottenfärg

Lennart Lundström:

Är det någon som har erfarenhet av Micron cruiser/Micron eco/Mille Light? Målade förra säsongen min 33 fots seglare med Micron eco. Resultatet vid upptagning var skrämmande. Funderar nu på att prova någon annan bottenfärg. Är det någon som vet om Micron Cruiser är ett bätte alternativ? Hur är Mille Light?
Jag har hemmahamn i sthlms södra skärgård. Tacksam för era erfarenheter.
/Lennart

Hans Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 18:02

Hans Svedberg:

Jag har haft Mille Light en säsong också i samma vatten. Inga tulpaner men ganska mycket av de gröna algerna som är lätt avspolade på land men bromsar mycket. Färgar av sig på ett otrevligt sätt. Om man ligger still mycket behöver man anställa en sumprunkare annars blir botten helt överdragen av alger.
Ser fram emot den dag när Mille Xtra blir godkänd för våra vatten!
seabeijner
Senast inloggad: 2011-08-10 - 12:03

Ulf Beijner:

Jag har använt Mille Light i flera år med gott resultat.
I år har jag haft konstiga problem med den röda färgen. Vet ej om samma händer med andra kulörer.
När jag som vanligt rollade började färgen bilda spindelvävstrådar som fördes i väg av vinden. Fick dessutom en hel del färgspridning på händer och omgivning. Färgåtgång mer än den dubbla mot föregående år. Har skrivit till Hempels i Stockholm med alla mina adresser men inget svar. Jag vet alltså ej om jag har haft otur eller om färgen i år uppträder på detta sätt. Målade under den varma tiden!
Har målat vissa delar med färg från förra året utan problem
Hälsn Ulf
Lars Lindström (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 18:02

Lars Lindström:

-hej,

Hampel mille light anses av försäljare vara det bästa alternativet, tyvärr är den lite dyrare och följer något slagghs kartell liknande extrapris.
Spindelvävsliknande trådarna som fastnar i färgen och flyger med vinden kommer från att rollern upplöse.
(Yyckte att min 'röda förg var lite konstig i år, tjock i båtten svår rörd, men resultat, beväxtning återstår att se.?"
L