Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-02 - 11:30
Bordgenomföring i Medelhavet

André Bergström:

Bör jag byta mina bordgenomföringar som är i bra skick och tillverkade i mässing mot rostfria/syrafasta om vi ska segla i medelhavet ett halvår.

Ulf Bergenlid… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 11:55

Ulf Bergenlid.SXKbåttekn.nämnd:

Svårt att råda. Den mässing som används för genomföringar innehåller en tillsats som skall förhindra s.k. avzinkning men det finns ändå någon uppgift om att avzinkning inträffat i vatten med hög salthalt. Syrafast rostfritt stål (beteckn. 316 eller 2343) är inte helt säkert beträffande korrosion i havsvatten. Bäst är brons. De genomföringar av brons som marknadsförs brukar vara kombinerade med en kikkran och kräver extra arbete att installera.
kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Det finns klassade bordsgenomföringar av vanlig typ att köpa i Tyskland. De är tillverkade i saltvattenbeständig brons. Bör kombineras med ventil o slangstos i samma material.
Nästan lika bra är de i rostfritt/syrafast316 även om svagheten är kantkorrosion som kan inträda och ha betydelse först efter mycket längre tid än vad som gäller för mässing.

Bäst är materialet SMO, men det kostar avsevärt mycket mer pengar. Även olika kompositmaterial är på gång men konservatismen är långtgående i båtbranchen. Stor fördel genom okänslighet mot galvanisk korrosion.
edvin04
Senast inloggad: 2020-12-12 - 16:14

Rolf Alm:

Osäkerheten med bordsgenomföringar och roderaxlar, gjorde att jag i vår båt plastade upp ett vattensäkert skott
bakom genomföringarna. Nu känns det som om jag kan slappna av bättre på seglingarna över öppet hav.
Kan ovan vara nått.