Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-03 - 15:55
Båtvagga

Göran:

Hej! Jag undrar om någon har lagt upp båten med stockar under kölen och kedjer och med hakar om relingslisten och vantskruvar att spänna dom och hur det fungerar bra. Undrar också hur man fäster kedjerna ska man ha någon sorts ögla?Är det inte svårt att vid upptagningen rikta sockarna så att dom kommer i rätt vinkel.Jag har en Fortissimo och funderar på att göra en sådan kostruktion då den verkar vara enkel och smidig.

Göran (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 15:58

Göran:

Ursäkta att stavningen blev lite fel!Hoppas arr det går bra ändå.
Ernst Blixt, m… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 15:58

Ernst Blixt, medlen i BTN.:

Jag har under de senaste 20 åren haft en vagga enligt principen du skriver om.

Det fungerar bra, och man klarar att med ögonmått få balkarna tillräckligt vinkelräta mot båten.

Avvikelser från det du skriver är att jag haft rostfri wire i stället för kedjor. I stället för hakar om relingslisten används wireslingor som är klädda med plastslang. De främre slingorna läggs runt röstjärnen till både över- och undervant. De bakre slingorna läggs runt var sin vinsch som sitter på relingen.

Båten är en Magnifik Midget. Vill du se båten som ligger strax nordost om Stockholm, skriv ett e-brev.
Göran (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 15:58

Göran:

Okej! Ja man skulle också kunna ha wire.Det kanske också är en bra ide! Varför inte.Fast på något sätt känns det tryggare med kedjor men det är väll mest inbildning. jag hör av mig om jag vill se båten.
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 15:58

Hasse Svedberg:

Vi har någon i var båtklubb (ÖBK) som har ställt upp båten på det viset i många år. Jag har för mig att det är en Vega. Sannolikt är det det absolut snabbaste sättet stt få en båt på plats i samband med upptagningen.

Men fundera på om du inte ska använda s.k. lastspännare med sträckare! De är tvådelade med kraftiga polyesterband och kraftiga förankringskrokar. De finns hos våra vanliga firmor med kataloger. Exempel: 50 mm band, längd 0,5-9 m, Surrningsstyrka/brottstyrka 9000/4500 kg, 179:-/st.

Hasse S
Göran (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 15:58

Göran:

Att med spännbnd ställa upp båten borde vara det opptimala men så finns det dom som tycker att man kan ställa till för en båtägare. Att tillexempel ta en kniv och skära av banden. det är igentligen den enda nackdelen med band!Då klubben jag ligger i är kommunal så är det öppet för alla att vissts där så det är mycket folk som går förbi båtarna.
Gunnar (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 15:58

Gunnar:

Uppläggning med kedjor har fungerat och görs regelmässigt då Rosättra Varv lägger upp båtarna. Som framgår av bilden så användes endast en stock under kölen och en kätting på varje sida samt en enkel stötta akterut om båten har en kort köl. Båten ligger dock inomhus så jag vet inte hur en kraftig vind påverkar stabiliteten.
Glöm inte att sätta en skärm på kättingen. Om du glömmer detta så finns risk för råttor och möss i båten.

  Klicka för bild eller dokument
Göran Karlsson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 15:58

Göran Karlsson:

Tack Gunnar för en tjusig bild.Jo om man ligger ute så vore det nog bra med två stockar annars kan ju båten vrida sig runt vid hård vind.Vad jag är intresserd av är vad får man tag i sådana hakar som som griper i relingen kan dom ha det på Rosätra varv montro som man kan köpa. På Fortissimon har man ett annat problem och det är att den är valdäckad så att relingslisten sitter en bit in på däck så man kan inte ha en rak hake utan det måste till något annat.Det där med skärm för möss är en bra ide också.
Gunnar (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 15:58

Gunnar:

Det går ju alltid att fråga tfn till Rosättra-varvet är 0176294920.
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 15:58

Hasse Svedberg:

Det här med råttor förstår jag inte riktigt. Det är väl inte ett större problem med den här uppställningen? Är det ett lokalt problem eller för att man ställer upp i en lokal?
Hur ska vi som har konventionella uppställningar klara ett sådant problem med våra vaggor, stöttor och linor till täckningar?

Hasse S
Göran karlsson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 15:58

Göran karlsson:

Möss går gärna upp i båtar på hösten för att sova vintersömn! Gärna när båtar ligger nära skogen.Men problemet med kedjor som går från backen och hela vägen upp till religen är att det bara är att klättra upp för stegen kan man säga.Och att båten ligger innomhus kan ju också påverka då möss tycker om att gå in på hösten för att sova vintersömnen. göran
Tord Henriksson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 15:58

Tord Henriksson:

Viktigt att ha två kedjor på vardera sidan av båten.
För 2 veckor sedan blåste en båt omkull i Västerås
som hade bara en kedja på vardera sidan.
Jag rekommenderar att inte lita på spännband.
Jag har fått mina band avskurna. De var som tur inte
bärande eftersom jag har vagga.
Ernst Blixt, s… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 15:58

Ernst Blixt, sekreterae i BTN.:

Angående inlägg: Två Kättingar eller vajer. 2005-01-30.


Kan du mer utförligt beskriva uppställningen av den båt som blåste omkull