Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 16:05
Batteriladdare

Joakim Nömell:

Hej. Jag står i begrepp att köpa en batteriladdare till min båt. Antalet timmars bryggsegling är betydligt fler än till sjöss i år samt min generator orkar inte ladda allt under våra kortare turer. Givetvis i samband med på tok för hög förbrukning =) Jag har ett 220AH batteri från Biltema som sköter sig mycket bra. Har letat lite på Clas Ohlsson och Elfa och funnit denna med artnr 69-418-35 på Elfa. Jag tycker det ser rätt ut för mina behov men tar tacksamt emot tips och förslag på bättre för en rimlig peng. Frågor i ämnet också: kan laddning ske med flera parallellkopplade liknande batterier eller bör dom separeras vid laddning för att "inteligensen" ska fungera? Batterierna ska givetvis vara likvärdiga i kapacitet och kondition har jag förstått. Och, vilken sorts fett bör man använda till kabelskor för att hålla beläggningar borta?

Ernst Blixt, m… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 20:20

Ernst Blixt, medlem i BTN.:

I SXK:s bok "1000 TIPS" står t ex: "...Innan en elledning fastskruvas i ett kopplingsställe, smörj in bådadera och skruvgängorna med fett, Dinitrol eller dylikt... Trycket i skruvförbandet är tillräckligt för att trycka undan överskottsfett och ge bra elförbindelse... Motsvarande gäller för säkringar och klämpressning..." Andra i "1000 TIPS" nämnda skyddsmedel är Vaselin, Tectyl och CRC-5-56.

Vaselin säljs på apotek, övriga nämnda medel, som är både fuktutestängare och korrosionsdämpare, brukar finnas på bensinstationer.

Själv har jag framgångsrikt använt Dinitrol 77B.
Ernst Blixt, m… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 20:20

Ernst Blixt, medlem i BTN.:

I SXK:s bok "1000 TIPS" står om strömbesparing genom val av ljuskällor:

"För allmänljus i ruffen byt glödlampsarmaturer mot lysrörsarmaturer. Ger samma belysning med mindre ström.

Strömvinst kan också erhållas vid byte av en glödlampa mot en halogenlampa med lägre watt-tal.

I läslampan kan du klara dig med en strömsnålare halogenlampa om du väljer en armatur med inbyggd reflektor som riktar ljuset mot boken och inte mot omgivningen."

Om man behöver en nattbelysning så finns numera sådana med lysdioder som drar endast 0,25 watt, och så strömsnåla glödlampor finns ej.

Ernst Blixt, m… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 20:20

Ernst Blixt, medlem i BTN.:

Frågan: "Kan laddning ske med flera parallellkopplade liknande batterier eller bör dom separeras vid laddning...".

Svar ja, de kan vara perallellkopplade.
Det beror på blybatteriernas goda egenskap att deras motelektromoteriska kraft ökar allteftersom deras laddningstillstånd ökar. Det gör att laddstömmen automatiskt fördelar sig så att mer går till de minst laddade batterierna och mindre till de mest laddade.
Ernst Blixt, m… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 20:20

Ernst Blixt, medlem i BTN.:

Den laddare du föreslår fungerar säkert. Men behöver du en som kostar 5825 kronor och kan ge 25 ampere laddningsström? Det kan väl bara du själv svara på.

Räkneexempel 1:
Du kommer hem med halvurladdat batteri och behöver alltså återladda 110 Ah med landström.
Med laddarens 25 A blir tiden till nästan fulladdat batteri 110 Ah dividerat med 25 A lika med 4,4 timmar.

Räkneexempel 2:
Du kommer hem med halvurladdat batteri och behöver alltså återladda 110 Ah med landström.
Med en annan laddares 3,3 A blir tiden till nästan fulladdat batteri 110 Ah dividerat med 3,3 lika med 33 timmar eller ett och ett halvt dygn. Denna laddare kostar 495 kronor hos Claes Ohlsson, nr 32-6549.

För allmänna tips om batteriladdning inklusive strömbudget se:
www.sxk.se + länkar Fråga om teknik + Båtteknik + El.
Joakim Nömell (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 20:20

Joakim Nömell:

Du har helt rätt Ernst. Jag läste fel på priset, Elfas webb funkar halvbra för mig. Trodde den kostade 661kr + moms, missade 4:an före =) Det hade väl vart för bra för att vara sant och den summan är givetvis för mycket för en laddare. Den du föreslår på CO är helt OK i pris. Vet man om den är galvaniskt isolerad mellan primär och sekundärsidan (heter det så?) som ni föreslår i er batteriladdarrapport? CO har även en lite kraftigare laddare för hyfsat pris, artnr 34-3274 som kan ge lite mer, vad tror du om den? 3,3A räcker i dina räkneexempel men planen är att dubbla batteribanken i båten och då tar det längre tid att ladda 440AH. Sedan undrar jag om man kan ladda 2 seriekopplade batterier med nämnda laddare på 24 volt? Jag använder 24V för start och det vore inte fel att även kunna ladda den banken, eller bör man separera dem vid laddning? Vad gäller era förslag till att spara ström jobbar vi på det. Kör ofta med fotogenlampor ombord, men pentrypumpar, kyl, navinstrument, dator och musik och annat drar ström. Och 1300kr för 34-3274 är ju klart rimligare än över 5.000-klassen =) Tacksam för svar =)
Ander Nyberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 20:20

Ander Nyberg:

Det går inte att direkt översätta en laddares maximala ström till tiden det tar att få fulladdat batteri!
CO's laddare med starthjälp (34-3274) tror jag inte är lämplig för båtbruk eftersom den troligen inte har någon effektiv laddningsreglering och säkert ingen switchad nätdel på 220V-sidan, men den passar säkert bra i garaget :-)

En modern batteriladdare har switchad nätdel vilket tillåter en ganska stor variation i inspänningen utan att laddningen påverkas, viktigt eftersom det ofta är ganska stora spänningsfall långt ute på bryggan. Vidare har de en inbyggd laddningskaraktäristik som oftast går i tre steg under benämningen IUU. I står för strömfasen, första U'et för spänningsfasen och sista U'et för underhållsladdning med fast spänning. Har du ett mer eller mindre urladdat batteri kommer laddaren att ge maximal ström när den kopplas in, den sk strömfasen. Spänningen kommer då att börja stiga i batteriet fram till dess att den kommer upp i runt 14,3V-14,4V (kan oftast justeras något), varefter laddaren går över till spänningsfasen. Den ligger då kvar på den inställda spänningen varefter strömmen kommer att sjunka allteftersom batteriet blir mer laddat och mer "trögt" att trycka in ström i. Tiden i spänningsfasen brukar vara fast men kan justeras på mer avancerade laddare för att anpassas till batteribankens storlek. Efter att tiden har gått ut går laddaren över till underhållsladdning, vanligen runt 13,8V.

Har man en kraftig laddare till en inte alltför stor batteribank når man ganska snabbt max spänning och går över till spänningfas, varvid strömmen sjunker efterhand. I praktiken är alltså den genomsnittliga laddströmmen kanske bara hälften mot vad laddaren kan ge maximalt om man vill ha fulladdat batteri, men det går snabbt upp till 75-80% laddningsgrad. Det är framförallt de sista 10 procenten som tar tid att få i, inget problem under jobbveckan men räkna inte med att få helt fulladdat under en natt i gästhamnen.

En annan sak att ha i åtanke är hur laddaren reagerar vid belastning i underhållsläget. Om du lämnar kylen på en varm vecka kommer den att dra en del och det är inte säkert att laddaren klarar av att lämna tillräckligt med ström i underhållsläget för att kompensera för detta.

Angående frågan om 24V laddning så förstår jag inte riktigt hur ditt elsystem ser ut, har du dubbla generatorer eller hur laddar du startbatteriet i dagsläget?


Joakim Nömell (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 20:20

Joakim Nömell:

Hej och tack för ditt svar. Det blev den laddare hos CO som Ernst föreslog på 3,3A. Den ger iofs inte så mycket mer än vad vi förbrukar vid stilla liggande är jag rädd men duger fint då båten ligger oanvändd. Plus för snabbkopplingar som gör att man kan ha laddkabeln framdragen på något smart ställe och bara haka på laddaren när man behöver skicka i lite ström. Vid underhållsaddning och förbrukning verkar den inte kunna hantera det. Den underhållsladdar tills spänningen i batteriet sjunker (om dt var till 12,9V eller liknande) och börjar då om cykeln igen. När det gäller 24V så har jag två generatorer. Jag har en MD96:a så jag tror det går åt en 24V startmotor för att veva igång det kräket. Jag ska införskaffa en multimeter och se så båda generatorerna ger de som ska. 24V-sidan har jag dock inte haft några problem med.
Christer (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 20:20

Christer:

Är det någon som har någon erfarenhet av denna laddare
http://www.skyllermarkspressar.se/laddare.html
Dubbelisolerad tycker jag låter bra då man slipper jorda den med landingången. Har ingen landström/laddare idag i min segelbåt och ju mer jag läser om det desto mer ångest får jag över att införa det.
6A, räcker det ?
Göran C. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 20:20

Göran C.:

Jag kan varmt rekommendera en liten switchad laddare av märket Victron, en nyhet för året tror jag. Den laddar 15 Ampere och är temperaturkontrollerad. Priset hos Hjertmans tror jag var 1695 och laddaren är en av få som är klassad som helt vattentät, alltså hög IP-klass. Jag installerade den i våras och den har styrt laddströmmen perfekt efter belastning och laddnivå och klarar mina 270 ah utan problem.

MVH/ G.C.

Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 20:20

Björn Johansson:

Kanske är jag tråkig då jag ställer följande motfråga:

Varför inte komplettera eller ersätta laddaren med en solcellpanel?

Om man nu som Ernst föreslog investerar i en laddare med moderat kapacitet, så kan man ju få hjälp att få i de sista procenten av laddkapaciteten med en solcellspanel.

Jo jag vet, dessa laddar i förhållande till nätanslutna laddare ganska så litet, men de laddar hela dagen, även då solen gått i moln, de förhindrar att plattorna i batteriet sulfaterar och förlänger därmed battriets livstid.

Nackdelarna kan ju då vara att de är relativt dyra i förhållande till levererad ström, de är känsliga för infallande skuggor.
Till fördelarna då att de ger miljövänlig och gratis energi, de är underhållfria och tysta och man behöver inte springa i land för att slåss med båtgrannar om det begränsade antalet ellutag.
Lars (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 20:20

Lars:

Angående lägre störmförbrukning så är halogenlampor bara trimmade glödlampor och ger cirka 20% mer ljus för en given effekt. Ett lysrör däremot ger ungefär 500% mer ljus för den givna effekten. Nu har tyvärr de flesta lysrör som säljs av båttillbehörsaffärerna en mycket tråkig färg. Men Elfa har ett 8W rör med varmvitt ljus. 33-533-07

http://w1.404.telia.com/~u40404287 är en sida med flera översikter på hur lång tid det tar att ladda beroende på storleken på batteri och laddare. Där finns även en del om vad man kan räkna med att olika stömkällor ger. Det är förvånande att om man har kvar samma förbrukning och laddare så minskar laddningstiden om sätter dit större batteri.
Pelle (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 20:20

Pelle:

Det börjar ju bli populärt med lysdiodslampor. Dom drar en bråkdel av det en glödlampa eller lysrör gör. Färgen vet jag inte hur den blir, men som läslampa duger det.

Än så länge är dom väl relativt dyra, men tekniken går framåt så det lär bli billigare inom kort. Livslängden på lysdioder är dessutom riktigt bra.


Hade en liten laddare förra året (tillverkas av samma tillverkare som gör Skyllermarks lilla 6A laddare har jag för mig). Funkade riktigt bra, och i gästhamn när man behövde mer kräm för att "ladda fort" så hade jag solcell och laddare inkopplade samtidigt. Fick ut nästan 10A vilket var helt OK. (I vår nya båt investerade vi i en Mobitronic 45A som vi är väldigt nöjda med iofs).

Påstår Pelle
http://www.pmi.nu
Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick Pettersson:

Öppna http://www.leab-automotive.de/.
Ernst Blixt, m… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 20:20

Ernst Blixt, medlem i BTN.:

Pelle, två svar upp i listan, är inne på lysdiodlampor.
På http://www.mitron.se/ kan man läsa om sådana.

Jag har provat deras varmvita lysdiodlampa. 399 kronor år 2004. Den har ett behagligt sken. Ljuset kan tydligt visa alla förekommande färger på ett sjökort, vit, röd, gul, grön och blå. Kan användas som läslampa. För att lysa upp en hel ruff behövs flera lampor, hur många är en smaksak.

Jag har mätt strömförbrukningen på en lampa vid olika spänningar:
10,5 V---0,38 W
12,5 V---0,49 W
14,5 V---0,55 W
28,0 V---0,84 W
Joakim Nömell (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 20:20

Joakim Nömell:

Hej Björn och övriga. Medges, solel är bra, och smidigt och "gratis". Än så länge kan jag väl köpa 4 eller 5 batteriladdare på 3A för samma peng som för en solpanel med samma effekt (ref CO och Båtaccenten) och detär utan regulator, hittar inget pris på dylika just nu. Det är i mitt tycke ett rätt dyrt sätt att skaffa sig gratis el än så länge, speciellt om man vill få ut lite effekt av dem. Nu har ju jag iofs en båt med gott om utrymme på styrhyttstaket men en panel som ger lite effekt tenderar ju att vara skrymmande. Vore priserna lite mer rimliga skulle jag gärna välja det alternativet för att slippa krypström och risk för galvaniskt strul och de tar dessutom bra betalt för elen på min marina.
Joakim Nömell (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 20:20

Joakim Nömell:

Hej. I er batteriladdarartikel under båtteknik står det att man ska vara noga med att välja en laddare vars 12V minus inte har kontakt med starkströmsjord. Det verkar dock inte så lätt att hitta sådana laddare. Till och med den jag tidigare skrev om i samma tråd, som kostade över 5.000 på Elfa, hade en viss spänning om man mätte, oklart hur mycket. Nu har jag köpt Ctek's Safir 90 från Clas Ohlsson och den lär också ha en svag spänning mellan primär och sekundärsidan. Har bett Ctek att få veta hur stor, men inte fått något svar än. Hur hanterar jag detta om min båt ligger med laddning på veckor i streck och sedan över hela vintern (har en båt som ligger i sjön året runt)? Är spänningen i dessa switchade laddare så obetydlig att den inte äter upp skrov och axlar, eller bör jag skaffa dubbla strömbryter som kopplar från både + och - från batteriet när jag är från båten långa tider? Just nu bryts ju bara + -- antar att det är det vanliga. Jag har iofs inte hittat 2-poliga strömbtrytare av batteribrytartypen i båthandeln. Men om man inte ens kan välja en svindyr laddare helt fr från "krypström" så vad gör man då?
Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 20:20

Björn Johansson:

Jo "gratis" kostar ju en del pengar, men det är ju en engångsinvestering. Själv har jag en 55W panel som går att vinkla litet.
Nu är det ju så att jag för det mesta ligger i naturhamnar och där är det ju, som alla vet, väldigt ont om jordade landströmsuttag. Hemmabryggan saknar också ellutag så nyttan av en solcellspanel är väl olika för på vilket sätt man använder sin båt.

Så till en fråga egentligen.
Jag har också en Mobitronicladdare ombord, som jag nästan aldrig använder, men den har användts när jag legat inblåst i någon hamn.
Jag har inte kontrollerat, men enligt vad jag förstår här så är skyddsjorden på laddarens primärsida förbunden med minus på sekundärsidan... Stämmer det? och i så fall kan jag klippa av den pågjutna nätkontakten, skruva dit en ny men låta bli att ansluta skyddsjorden?

Detta är ju elsäkerhetsmässigt helt fel, men blir man av med risken för galvaniska strömmar runt propeller ect?

Bj.
Joakim Nömell (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 20:20

Joakim Nömell:

Hej Bjrön och övriga. Solcell är helt klart smidigt och den dag jag får råd och inte har andra, viktigare engångsinvesteringar så blir det en solpanel. Då kanske dom sjunkit lite i pris också om några år och blivit bättre. För mig med rellativt stor batteribank som dessutom ska utökas känns det meningslöst att köpa en liten panel som ger några få MA, då gör laddningen varken från eller till. Vi ligger också mest i naturhamnar men inte så långa tider i streck, max någon vecka. Men hösten lär gå åt att göra om elsystemet i båten. När man slår på 12V-brytaren är det rätt mycket el som går åt i onödan till instrumentering och annat som inte går att slå av och på separat, rätt gammal installation. Eftersom det är en gamm-diesel finns heller ingen startnyckel att koppla tex instrumentering till. Där har vi lite att jobba på. Även om det inte är mycket ström som går åt till bränslemätare och annat, är det ju iaf el. När det gäller jorden hade jag tänkt göra som du. Jag vet att det som sagt inte är rätt och helt riskfritt att göra så men det verkar ju inte finnas några galvaniskt isolerade laddare för vättiga priser. Jag hade tänkt i så fall göra det enklare för mig och plocka bort jord ur den skarvkabel jag använder. När båten ligger still går det ju ann att koppla från minuspoolen vilket borde lösa risken för galvaniska strömmar genom båten, och + är ju redan bruten via strömbrytare.
Ernst Blixt, m… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 20:20

Ernst Blixt, medlemi BTN.:

Joakim N. frågar i tre svar uppåt om galvaniskt isolerade laddare och en uppgift i den båttekniska rapporten om vikten av isolering mellan laddarens utgång och landnätet.

Rapportens uppmaning var baserad på en tysk undersökning av ca 20 laddare på den tyska marknaden på 1990-talet. Av dessa laddare hade ca två stycken (minnet är ej glasklart) en fabriksmässigt gjord förbindelse mellan minuspolen av den utgående laddspänningen och landnätets skyddsjord.

Nuförtiden, 2000-talet, har jag ej träffat på någon laddare med denna förbindelse.

Det är vanligt att laddare nuförtiden är utförda med förstärkt isolering. Det ser man på att laddaren på märkskylten har en symbol som består av en kvadrat inskriven i en annan kvadrat. Då skall den nämnda förbindelsen ej finnas. Om dessa laddare fabriksmässigt är försedda med nätsladd med nätkontakt så har kontakten avsiktligt ej jordbleck eftersom laddaren ej skall jordas. Laddarens batterisida skall ej heller ha någon annan förbindelse med nätsidan.

Om ej detta är tillräckligt lugnande eller om fel misstänks i laddaren kam man mäta själv.
Låt laddaren vara frikopplad från allting.
Med en multimeter inställd för ohmmätning mäts resistansen mellan minuspolen och de två nätpolerna. Upprepa för pluspolen.

Om laddaren däremot är avsedd att vara skyddsjordad så utöka undersökningen med mätning från minus- och pluspolen till laddarens skyddsjord.

Om alla resistansvärden överstiger t ex 10 000 ohm så finns ej de oönskade förbindelserna.

Detta är något för Björn J., två svar uppåt, att mäta.

---
Joakim uppger också mätning av en låg spänning mellan en laddares primär- och sekundärsida.

Orsaken kan vara att
- dels har en modern multimeter i läget för spänningsmätning mycket hög resistans, storleksordningen million ohm.
- dels kan växelspänning i viss mån överföras utan metallisk kontakt mellan ledare. Det kallas kapacitiv- och induktiv koppling. (Ett extremt exempel på detta är att GPS-navigatorn fungerar utan tråd upp till satelliterna.)

Dessa fenomen är för svaga för att bidra till någon elektrolytisk korrosion.


Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 20:20

Björn Johansson:

Tack för svaret Ernst!
Min mobitronic är från -02 så den borde ju då vara dubbelisolerad, men jag skall ändå mäta och kolla efter dina tips.
Stålmanen (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 20:20

Stålmanen:

Ernst Blixt, medlem i BTN, han skrev:
"Det kallas kapacitiv- och induktiv koppling. (Ett extremt exempel på detta är att GPS-navigatorn fungerar utan tråd upp till satelliterna.)"
Jaså minsan, det trodde jag, och många med mig, var elektomagnetiskavågor, även kallade radiovågor! Dessutom går de väl inte upp till satelliterna utan från satelliterna ner till GPS-mottagaren.
Joakim Nömell (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 20:20

Joakim Nömell:

Hej. Tack Ernst för tipset om Clas Ohlssons Zafir 90, Ctek's 3,5A-laddare. Den fungerar mycket bra även om den tar okristlig tid på sig att ladda. Uppgifterna från Ctek (jag har inte mätt själv än eftersom jag saknar multimeter förnärvarande) tyder på att det är en bra laddare. De har ju även sin Multi XS 7000 som jag ämnar köpa. De släpper även en 25A-laddare inom kort för straxt under 3.000kr. Även 24V 15A kommer inom några veckor. Men troligaste valet för mig blir att köpa en 7A-laddare så det blir lite mer fart på bitarna. Tack alla för all hjälp.
Joakim Nömell (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 20:20

Joakim Nömell:

Hej igen, om nån fortfarande följer den här långdragna tråden. Kom på en sak jag inte förstått riktigt. I SXK's batteriguide (:=) så står det att batterier inte får laddas för snabbt, dvs med för högt amperetal för att plattorna kan krökas ? Finns det någon tumregel, är det förhållande laddarkapacitet / batteristorlek, eller bör man generellt hålla ett lågt amperetal på sin laddning och hellre vänta? Min fråga syftar på Cteks kommande 25A-laddare som kommer ligga straxt under 3.000kr. Jag har inte bara mycket batterier i båten utan även andra sammanhang, så en kraftigare laddare vore inte fel -- om det inte är till mer skada än nytta. Tacksam för svar.
Lars (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 20:20

Lars:

Där finns en tumregel som säger att man inye bör ladda med en strömstyrka som överstiger 25% av batteriets kapacitet. För ett 150 Ah (2*75) batteri, blir det ungefär 38 A. Eller om laddaren kan ge 25 A bör man ha ett batteri på minst 100 Ah.

Läs också om batteriladdning på http://w1.404.telia.com/~u40404287
Stålmannen (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 20:20

Stålmannen:

Mina batterileverantörer har alltid sagt 10% av kapaciteten. Det har jag följt och har batterier ombord som snart är 10 år gamla.
Joakim Nömell (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 20:20

Joakim Nömell:

Tackar för svar, som vanligt snabbt och givande. Läste på sajten om blybatterier om flera strömkällor. Jag har frågat Ctek och även här. Det går fint att sammankoppla flera laddare för högre effekt. Men hur blir det då med spänningsmätningen laddaren gör för att känna av om batteriet är fullt? Om båda laddarna avger 14,4v så borde ju ena laddaren känna av att det redan finns 14,4v vid polerna och således lägga ner och övergå till underhåll. Om ex.vis den ena laddaren gör det, fortsätter ju den andra eftersom spänningen sjunker igen om batteriet är tomt. Då förlorar man ju effekten av flera strömkällor. Eller är jag lite fel ute?
Lars (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 20:20

Lars:

En modern laddare har minst 3-steg. Under det 1:a steget, bulkladdningen, försöker laddaren ge ut så mycket ström som den bara kan utan att brinna upp. När utspänningen når 14,4V är laddaren över i det 2:a steget, acceptansladdning. Där håller laddaren en konstant spänning och strömen kommer därför sakta att avta. På fritidsbatteri eller djupcykelsbatteri, som har tjockare plator, kryper laddningen under denna fas djupare in i platorna. När laddningsstömen sjunkit till ca. 2% av batterikapaciteten, övergår laddaren i den 3:e fasen, underhållsladdning. Då sänker laddaren sin spänning till 13,3V, och där går i princip ingen ström till batteriet. Börjar man belasta batteriet, sjunker spänningen lite, och då går laddaren till steg 2 och höjer sin utspänning och ger all strömen till belastningen utan att det tas något från batteriet.

Har man två (eller fler) laddare/strömkällor med flerstegsregulatorer, kommer allihop att under 1:a steget ge vad de kan. Men sppänningsgränsen för att övergå till 2:a steget är troligen inte den samma för alla regulatorerna, men den som först når upp till gränsen slutar då i princip att ladda. De andra laddarna kommer att fortsätta att ladda batteriet, och till sist är det bara den laddare som har det högsta '14,4V' som kommer att utföra acceptansladdningen. Belastar man då batteriet mer än vad den sista laddaren klarar att ge, kommer dess utspänning att sjunka till under 13,3V och de andra laddarna börja också att ladda.

Allt detta gäller om ingen av regulatorerna är en schuntreuglator. Shuntregulatorn är inte så vanlig, för den är lite dyrare, men måste användas till vindgeneratorer. Har man en shuntregulator och flera stömkällor så är risken stor att shuntregulatorn brinner upp. (Men det är en ovanlig situation och tanken varför den brinner tar jag en annan gång om intresset finns.)
Joakim Nömell (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 20:20

Joakim Nömell:

Hej. Nu var det nog 2 veckor sedan jag köpte min Zafir 90 (Ctek 3A laddare) och kopplade in den på mitt 210AH batteri som då var i ganska dålig kondition. Spänningen låg på 11,3v, hade hämtat sig något efter en kortare körning. Utgår man från att batteriet var helt tomt borde det ta 72 timmar att ladda det. Laddaren har nu stått och gått betydligt längre. Jag har ju inte haft uppsikt hela tiden men besökt båten lite då och då och funnit att den fortfarande befunnit sig i laddfasen och inte gått över till pulserande underhåll. Känns som om något är knas, vad bör jag göra? Mäta syravikt i cellerna? Batteriet är Biltemas 210AH batteri bara ett drygt år gammalt. Det har stått senaste vintern i båten utan laddning men det har aldrig laddats ur djupt. Eller kan laddaren växla mellan underhåll och vanlig laddning även om ingen förbrukning finns på batteriet? Vad jag har förstått av bruksanvisningar och diskussionen här på forumet, så borde pulsladdningen räcka när batteriet väl är fullt. Tacksam för svar.
Calle (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 20:20

Calle:

Gå in och läs på CTEK.se (frågor och svar) där står det att laddaren klara att ladda större batterier (högre Ah)än vad den är klassad till. Men det tar långtid och det är risk att batteriet gas, dvs vattnet förångas i batteriet pga underhålls automatiken luras. Zafir90 är gjord för 1-90 Ah batterier. Så detta kanske är dit problem.