Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-03 - 13:46
Batterilåda

Tord Henriksson:

Jag tänker plasta upp en ny batterilåda.
Hur påverkas plaster av batterisyra?
Kan jag använda polyester eller bör jag plasta med
epoxi? Eventuella andra förslag?
Tord Henriksson

stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej!
Vanlig polyesterplast fungerar bra. Tanken är ju att batteriboxen ska ta upp svavelsyran temporärt, om nu batteriet av någon anledning skulle spricka.

mvh
Stefan

Tord Henriksson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 13:51

Tord Henriksson:

Tack för svaret!
Vad händer om man har ett mindre läckage som man kanske inte uppmärksammar?
Jag har märkt att det ligger lite syra i botten av befintlig box. Förmodligen läckage genom propparna vid hård segling. Syran kan ju i värsta fall ligga där hela sommaren.
Jag använder marinbatterier,som skall tåla lutning.
MVH/ Tord

Stefan K (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 13:51

Stefan K:

Hej!
Det är inga problem med svavelsyra och glasfiberarmerad polyseter.
Jag har dock aldrig varit med om att det "läckt ut" svavelsyra ur ett intakt marinbatteri. Inte hört talas om detta heller. Måste isåfall bero på mycket kraftig överladdning och avsaknad av dräneringsslang.
Marinbatterier (Typ Tudor Marin 75Ah m.fl. )har ju en anslutning knallgas-evakueringsslang som alltid ska dras ut ur batteriboxen och mynna ut en bit upp någonstans. Förutom evakueringsslangen så ska ju själva batteriet i sig vara helt tätt. Även vid mycket stor krängning så ska ju inte syran kunna rinna ut, även om evakueringsslangen inte är ansluten. Tudor Marin 75Ah är t.ex. "tippsäkert" till 90 grader.
Sture Björk (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 13:51

Sture Björk:

Hur stor bör ventilation vara till en batterilåda med 3 batterier, sammanlagt 550 amp.timmar? Finns någon litteratur i ämnet?