Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Batterierna i förpiken?

Johan:

Funderar på att placera mina batterier längst förut i förpiken på min lilla segelbåt (pga bätre viktförhållande).
Kablarna från generatorn kommer då att bli drygt sju meter långa.
Förlorar jag mycket effekt på detta vis? Ska batterierna placeras närmre generator och startmotor?

Otto (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 23:25

Otto:

Jag har batterierna i förpiken på min Smiling, kablarna är drygt 6m långa. Jag bytte nyligen ut dom, efter att ha mätt upp en laddström på ca 5A vid fullvarv när batteribanken var tämligen urladdad (min generator är på 55A). Kablarna var väl lika gamla som motorinstalltionen, ca 20år, och ligger i slagvattnet...
Jag bytte till 80-kvadrats kabel, och numera laddar jag 15A vid tomgång och minst 25A på fullvarv (det beror ju på hur urladdade batteriern är). Helt ok tycker jag. :-)
Så med riktiga riktiga kablar är det inget problem att ställa batterierna långt bort.
Det enda jobbiga var att 80-kabeln är tjock som en trädgårdsvattenslang, och väldigt styv....

Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 23:25

Hasse Svedberg:

Johan! Eftersom jag tycker dina värden inte ser ut att stämma (vissa förutsättningar saknas visserligen)så har jag tagit upp frågan på http://www.praktisktbatagande.com/forum/

Titta in där och fundera på om det kan finnas andra orsaker till den stora skillnaden vid dina mätningar!
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove Thorin:

Hej Johan
Det är ju startmotorn som behöver grova kablar. I SXKs Båtpärm finns en formel för uträkning av hur grova kablarna behöver vara för att inte orsaka för stort spänningsfall. Jag bifogar den sidan.
Hälsningar Ove

  Klicka för bild eller dokument

Hans Brodin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 23:25

Hans Brodin:

Hej Johan,
Det finns ett samband för att mycket lätt beräkna erfoderlig kabelarea.
A = k x 2 x L x I där k sätt enligt
k=0,05 ==> spänningsfall om 0,35V
k=0,07 ==> spänningsfall om 0,25V
k=0,11 ==> spänningsfall om 0,15V
Notera faktorn 2 ovan då strömmen måste gå tillbaka till batteriet efter att ha passerat förbrukaren.
Antag att din startmotor drar 100A, 5m mellan batteri och startmotor och du kan tolerera ett spänningsfall om 0,25V. Arean blir då
0,07 x 2 x 5 x 100 = 70 mm2 som avrundas uppåt (för att få marginal) till närmsta standardarea.