Hoppa till huvudinnehåll
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09
Batterier och förbrukning

Thomas Lundgren:

Några batterifrågor;

Jag har idag 5 x 75 Ah batterier kopplade parallellt för förbrukningen. 3 är ifrån i höstas och har legat med underhållsladdning hela vintern och 2 är cirka en vecka gamla. De är inte heller av samma fabrikat.

Är detta på något vis inte bra? Och vad skulle jag kunna göra för att optimera denna lösning på sikt i form av större batterier, fler batteribankar, samma fabrikat m.m.?

På min Penta D2-55 sitter en 60 A generator. Då batterierna har använts under något dygns segling så laddar denna cirka 35 A in i batterierna enligt det batteriinstrument (Odelcos Batmeter DCC 4000) under den första tiden då motorn är igång och sen sjunker strömmen allt eftersom batterierna blir mer och mer laddade.

Borde det gå att få in mer ström än 35 A i en sådan här installation då generatorn skulle kunna ge upp till 60 A? Eller finns där någon annan variant av koppling som jag behöver göra för att maximera laddningen ifrån generatorn (exempelvis en smartare laddare än en ren generator)?

Tack för alla kommande svar och för en kommande givande diskussion!

Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 11:26

Björn Johansson:

Den ström som mest diskuteras av fritidsbåtmänniskor är inte den som mäts i knop, utan det är den som mäts i amperé...
__________________________________________________________

Jag svarar bara på en av delfrågorna, den om batterierna i batteribanken:

När det gäller ihopkopplade batterier (bly/syra-ackumulatorer) av denna sort som vi använder i fritidsbåtar så skall alla vara av samma kapacitet, samma typ och av samma status, ålder etc.

Detta rent generellt därför att; ett mindre bra eller dåligt batteri i en sådan bank drar ur ström ur de friskare batterierna, du får då inte en halvbra batteribank, utan en som är direkt dålig!

Det förekommer ju också olika typer av batterier, sådana som är avsedda för högt strömuttag under kort tid, startbatterier och sådana av motstt karaktär, förbrukarbatterier, det är ju då fel att koppla sådana annat än i nödfall tillsammans.

Så dessvärre rekommenderar jag att byta samtliga barreri i banken samtidigt! och då skall de vara av samma kapacitet och lämpligtvis då också av samma fabrikat och tillverkade samtidigt.

Så egentligen, gå tillbaka till "batteriaffären" och köp tre nya likadana batterier som de två du köpte för några veckor sedan.
Men om jag själv hade varit i denna situation, så hade jag nog kopplat i hop dessa ändå, då de ändå är av samma kapacitet och alla någorlunda nya eller helt nya, men det är egentligen fel att göra så.
Jag förutsätter då att dina batterier är alla av samma typ, trots olika fabrikat.

Men ett annat alernativ är ju att dela upp denna banken i två banker istället, de nya i en och de något äldre i en annan. Detta innebär ju ny kabeldragning med en ytterligare huvudbrytare och en ytterligare laddningsfördelare etc...
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Hej Björn,

Tack för ditt svar! Det bekräftar lite vad jag hade på känn men tyvärr inte tänkte på när jag köpte batterierna. I gengäld så är det som du säger; samma storlek, samma typ, samma skick och nästan samma ålder. Det borde fungera bra ändå. Jag skall kliva ner med tångamperemetern och mäta lite mellan batterierna någon dag för att se om jag kan mäta upp några skillnader som kan motivera mig att byta några av batterierna - eller dela upp dem vilket tyvärr är ett klart större arbete som du också skriver.

Du råkar inte ha någon åsikt om det är finns några stora nackdelar med att ha "så många" som fem "små" 75 Ah batterier parallellt rent laddmässigt jämfört med säg två 150 Ah batterier?

Mvh. / Thomas.
Pelle (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 11:26

Pelle:

Som tidigare har skrivit så är det av vikt att ha samma modell, samma ålder, samma status osv på olika batterier som är ihopkopplade.

Själv har jag ett Bosch heavy duty 140Ah original ihopkopplat med ett 150Ah från Batterilagret i GBG (finns över hela landet).

Optimalt har man nog 6x75 istället för 3x150ah tycker jag.. Fler små istället för färre stora. Om ett går, så är det billigare och enklare att byte att litet..

Å andra sidan - vad har dina batterier kostat? Om 3-5-10år kanske du byter igen, och då kan du kosta på dig riktiga accar på 6v, 300ah á 1500kr.. Således, 300Ah = 3000kr, 600Ah = 6000kr... Dom kan du ladda ur nästan helt innan det blir något problem med dem. Flera brytare? Visst, funkar kanonbra, men då måste man pilla då och då..

Är det inte en bavve du har förresten?

Påstår Pelle
http://www.pmi.nu

tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Hej Pelle,

Diskussionen jag försöker föra nu är mer teoretiskt inriktad än ekonomisk och praktiskt. Alltså vad är det BÄSTA sättet att göra det hela på? Sen återstår att besluta om man har råd, lust eller tid. :)

2V celler seriekopplade är troligen det bästa ur ren laddnings synpunkt som går att ordna. Men dyrt, tar plats och jobbigt.

Frågan blir då är det mer effektivt ur ström synpunkt att ha 6x75 istället för 3x150? Alltså vilket tar längst tid att ladda ur och laddas fortast upp?

Och så nämner jag den frågan igen som ingen har nappat på ännu; Går det snabbare att ladda två mindre batterigrupper med separata laddare än en stor?

Jag seglar en Wasa - jag gillar att segla fort. :)

Mvh. / Thomas.
Stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 11:26

Stefan:

Hej. Jag har 4*60Ah och har ingen skillnad på start och bruks batterier. Alla är lika kopplade med egna huvudströmbrytare. Jag har alltid laddning på med landström då jag är i hemhamnen och då är alla batterier tillkopplade. Då jag övernattar vid nån holme så kopplar jag bort ett batteri som blir som en säkerhet om jag blir utan ström. Jag brukar variera och inte koppla ur samma batteri varje gång, detta för att hålla dem i samma skick. Jag har voltmätare ansluten till alla batterier via en omkopplare så att jag kan avläsa spänningen skilt för varje batteri. Jag brukar ibland (då jag inte är i båten på några dagar) koppla ur alla huvudbrytare och avläsa spänningen på de olika batterierna då ser jag genast om ett batteri inte håller laddningen och bör bytas ut för att inte urladda de andra. Detta har fungerat mycket bra och kunde vara en lyckad lösning även för andra.
Hälsn. Stefan
Pelle (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 11:26

Pelle:

Ska man hurtigladda batterierna tror jag man ska satsa på spiralcellsteknologi som tex. Optima och vissa Tudor har. Dom har stor blyyta vilket medger snabb både i och urladdning. Titta hur många CCA ett batteri har - det ger en bra bild (Cold Cranking Amps - är uppmätt, om jag nu minns rätt i -18, maximalt strömuttag undeer 25s med en slutspänning på 10,5v.. eller nåt sånt.. Vanligt start har 500, förbrukning typ 300 och ett optima 800)...

Dessutom tål tex. Optima urladdningar bättre än många andra batterier..

Billigt? Njae, inte direkt.. Hade gärna haft en bank på säg 6-8 Optima blå ombord, men med ett pris på över 1000kr styck så blir det lite väl maffigt. Dock kan man vända dom helt uppochned utan att dom läcker eftersom syran är säkrad i en typ av matta mellan blyplattorna. (Körde ett optima gul i min gamla bilstereobutik hängades uppochned från taket i kätting faktiskt.. var lite tufft).

Det är väl enklare att placera flera små batterier än få stora kan jag tänka mig.. Annars ser jag inga fler direkta fördelar.

Men CCA är som skrivet bra att kolla om man ska ladda snabbt. Annars har man väl som tumregel lagom laddning om laddaren ger ungefär 20% av batterikapaciteten.

Påstår Pelle
Http://www.pmi.nu
"Bjorn ag… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 11:26

"Bjorn again":

Thomas, du skrev:

"Du råkar inte ha någon åsikt om det är finns några stora nackdelar med att ha "så många" som fem "små" 75 Ah batterier parallellt rent laddmässigt jämfört med säg två 150 Ah batterier? "

Njae, kanske ingen elektrisk åsikt, jag skulle misstänka att det är hugget som stucket. Visserligen kan man ju råka ut för effektförluster i kablar och anslutningar med flera batteri med då dubbelt så många anslutninar.

Flera små batteri kan ju då vara som Pelle skriver, lättare att placera och ur viktsynpunkt fördelaktigare att placera på olika ställen i en båt. Ett mindre batteri är ju dessutom lättare än ett större och är lättare att bära ombord och iland de dagar du tvingas göra detta.

Om du får kortslutning i en cell som finns i en batteribank med flera mindre batterier kopplar du bara bort det skadade batteriet, i en batteribank med endast ett stort batteri kan du ju i princip bli strömlös.

Ett annat sätt att lösa elproblemen ombord kan ju vara att reducera antalet elförbrukare, jag är inte helt säker på att det är meningen att vi skall vara beroende av elektricitet på vår fritid ute på sjön, men jag är ändå ambivalent i denna uppfattning.

Dock ser jag med glädje på hur nyanlända bryggannar springer iland med förlängningsladden och slåss om hamnens eluttag innan båten är riktigt förtöjd.

Trots att jag själv har en väl tilltagen batteribank, en stor generator samt solcellspanel kör jag ändå sällan kylskåpet, jag använder en väl isolerad isbox.
Läslamporna har fått energisnålare halogenlampor och förbrukare som inte behövs när båten ligger i hamn bryts bort med en extra huvudbrytare.
Pelle (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 11:26

Pelle:

Dom förbrukare vi har som egentligen drar något är i första hand kylen. Den drar inte så mycket, och vi snålar normalt (lägger inte i så mycket varmt i den) med kylan.

Brukar också ha solpanel, och har tidigare haft 225ah, numer 290ah. Tycker det ska räcka - men vi vill kunna ligga still i 3-4 dygn minst utan att ha laddat ur mer än max 50% av kapaciteten.

I hamn kopplar vi på landström om det INTE är ett virrvarr av kablar med konstiga skarvar osv. Det är rätt skönt att få ladda fullt då och då under en hel natt, men jag tror inte att vi skulle vara "nödsatta" utan denna landström.

60A generator räcker ganska långt - ibland får man ju ofrivilligt gå för maskin någon eller några timmar när vinden dör eller så och det blir ganska många Ah. Solpanelen underhåller ju bra och förlänger intervallet avsevär.

Påstår Pelle
http://www.pmi.nu