Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 20:06
Batteribank

Magnus Thölén:

Hej,

Jag skall ersätta 1 st 140 ah batteri med 3 st 80 ah batterier utspridda på tre ställen i båten. Detta för att uppnå en bättre viktfördelning. Laddströmmen från generator och laddare går till batteri nr. 1. Därifrån är det 4 meter kabel till batteri nr. 2 och ytterligare 2 meter till batteri nr. 3.

Från batteri nr. 3 kommer jag att ta strömmen till ett stävankarspel på 700 W. Jag tänkte använda Skyllermarks kontaktpressade 35 mm-kabel för att parallellkoppla ihop batterierna till en bank.

Frågan är då om detta kommer att fungera tillfredställande, eller om avstånden mellan batterierna är för långa?

Det faktum att strömmen till ankarspelet tas från det batteri som ligger längst ifrån laddkällorna kanske är ett problem, eller spelar det ingen roll då man kan betrakta alla tre batterierna som en enda bank?

Tacksam för snabba svar, skall snart beställa kabeln för att hinna med innan sjösättning.

MVH Magnus

Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-05-01 - 22:09

Ove Thorin:

Hej Magnus
Om man för in dina kabellängder och diameter på kabeln i formeln som finns i SXK Båtpärm. Kan du utan att nå ett spänningsfall på 0,3 V som är ett normalt spänningsfall i nonogram, belasta kabeln med 50 A för batteriet längst bort. Så mycket ström kan batteriet inte ta emot så det borde fungera bra. Då vi nu kan skicka med dokument i Forumet, bifogar jag den sidan ur båtpärmen.
Hälsningar Ove

  Klicka för bild eller dokument