Hoppa till huvudinnehåll
Lars Idunger
Senast inloggad: 2022-09-11 - 07:38
Båtteknik

Om deplacement och faktisk vikt

Jag har en P-28, nya modellen från 1972. Min hamn har vid sjösättning uppmätt vikten till 4,3 ton.

Enligt broschyr från varvet är deplacementet 3,1 ton. Vid sjösättningen hade jag tillkommande vikt på max 150 kg.

Kan någon förklara skillnaden?

/ Lars

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 07:33

Det existerar knappast någon serietillverkad plastsegelbåt från 1900-talet som inte väger MYCKET mer än katalogdata.

Och frågan är hur väl er hamnkran är krönt?

Typisk övervikt för dåtidens halvtonnare (Ballad, Scampi osv) är 500 kg.

Min egen båt har uppgiven vikt 4200 kg, kranvikt med allt utom rigg ombord är c:a 4700 kg.

Delvis så beror detta på att konstruktören räknat tomvikt utan rigg, viss inredning, tankar, besättning, segel och extrautrustning.

 Dessutom var det vanligt att man laminerade betydligt tjockare än vad konsruktören räknade på.....

Eleka tungor säger dessutom att förr så mätte inte Selden en båts styvhet för att dimensionera riggen, utan man gick på båtens mått och uppgiven vikt. Båttillverkarna ansåg att Seldens säkerhetsmarginaler för riggen var onödigt stora. Därför uppgav man lägre båtvikter officiellt vilket gav billigare riggar.

 

/Magnus

 

 

Lars Idunger
Senast inloggad: 2022-09-11 - 07:38

Tack för svar!

Jag har finräknat och utgår från att mast, bom och fast rigg ingår i tillverkarens deplacementuppgift.

Jag har kommit fram till att min båt vid upptagning / sjösättning skall väga ca 3,5 ton +/- 50kg och det bekräftas också av flera båtägare jag talat med. Det verkar som om hamnen borde kalibrera sin våg!

/ Lars