Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-03 - 16:09
Båtregister

Lars:

Man kan registrera sin båt i båtregistret. (www.sjofartsverket.se om oss – verksamhet – sjöfartsregistret – blanketter – nr14 anmälan av båt för registrering) Om jag har förstått det hela rätt, så är det själva registreringen. Sedan kan man kryssa för tillägsallternativen Nationalitetsbevis och Certificate of registretion. Jag har hitta att båtregistreringen och nationalitetsbeviset kostar 425:- vardera och Certificate of registretion kostar 250:- Är där någon som vet när man behöver vilket? En sådan här registrering görs visserligen bara en gång för båten. Dom är inte tidsbegränsade. Men det känns ändå slösaktigt att skaffa ett papper som man aldrig har användning för.

Hugo Tiberg, jurist. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 16:13

Hugo Tiberg, jurist.:

Registrering i sjöfartsregistrets båtdel innebär inte bevisning om äganderätt utan om nationalitet och registrering som ägare. Som ägarebevis har avsetts att båtorganisationernas certifikat ska tjäna, och det är därför tidsbegränsat. Sjöfartsregistret har dock anledning att kräva in köpekontrakt (behövs för att visa att båten är svensk), och eftersom det finns anmälningsplikt för nästa köpare kan man möjligen mena att beviset kan tjäna som bevis om äganderätt, och det godtas som sådant i Frankrike och av tjänstemän på lägre nivå i flera andra EU-länder. Det finns därför de som låter bli att skaffa certifikat och nöjer sig med sjöfartsregistrets intyg, vilket i praktiken har gått bra i de fall jag hört om. Endera behövs i alla fall för att segla utomlands. Hälsnignar.
Kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 16:13

Kent:

Nu hänger inte jag med... Vad är det för registrering som menas? Måste båten vara registrerad för att segla utomlands och i så fall, vilka länder är det som kräver det? Inte Danmark väl? Vore tacksam för info om vad som gäller ....
Hugo Tiberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 16:13

Hugo Tiberg:

Folkrätten kräver att alla fartyg har en flaggstat som svarar för dem och utställer handlingar för att visa detta. För skepp fullgör Sverige detta genom krav på registrering. För båtar (högst 12 m eller högst 4 m bredd) finns en europeisk överenskommelse om hur nationaliteten ska bevisas: uppgiften är lagd på båtorganisationerna SXK, SBU och SSF var för sig, och i varje fall för SXK krävs för att få detta intyg (certifikat) inte registrering i SXK:s register men då istället bevis om förvärv av båten. Båtar måste vara officiellt registrerade om de går i yrkestrafik i Sverige och får vara så registrerade om de behöver registrering. Denna registrering sköter numera Sjöfartsregistret på Sjöfartsverket. Båtregistreringen sker i sjöfartsregistrets båtdel, och där utfärdas de bevis du talat om. Nationalitetsbevis kräver att Registret försäkrat sig om båtens nationalitet, dvs i regel att dess ägare är svensk, och det kräver i sin tur bevisning om förvärv, och Registret har därför börjat utfärda Registrerings- och ägarbevis, även om bevisning av äganderätt inte är registrets uppgift. Handlingarna avkrävs inte rutinmässigt båtägaren vid besök i de nordiska grannländerna men kan behövas om det blir några problem. I de baltiska länderna, Ryssland och Tyskland och andra längre färder är uppvisande av handlingarna rutin, och där kan endera metoden inte avvaras. Hälsningar