Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-02 - 16:09
Bänkskiva kök

Kjell-Göran Bergendahl:

Skall göra om köket i vår Allegro 27 och funderar på val av bänkskiva. Vad är bäst i båt? Laminat på plywood eller funkar massiva träskivor?

Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 06:10

Björn J.:

Det finns säkert lika många åsikter om detta som det finns skribenter på detta forum. Laminat, är så gott som underhållsfritt (= det går inte att underhålla), ganska motståndskraftigt mot fukt och ex.v. kniveggar. Kanske inte alltid så snyggt. Firma Perstorp har ju en del snygga och mindre snygga skivor, bl.a. har man återintroducerat sn skiva med mönstter "virrvarr". Vi som gick i grundskolan på 60 och 70-talet minns denna skiva från skolbänkarna. Plywood... njae, inget jag rekommenderar till en bänkskiva i köket... möjligen då med flera lager epoxilack, frågan då om det är bra att tillreda matvaror på en epoxilackad yta... Jag skulle inte vilja ha det själv iallafall. Plywoodskiva har jag runt handfatet på toan, och den blev ju med åren minst sagt "patinerad", ja bänkskivan alltså. Men då jag hade en bit Perstorp "virrvarr" till övers skar jag till den i bandsågen och limmade den äver plywoodskivan, tja det blev ljusare, tål fukt, lätt att torka bort tandkrämsrester och tvåldito, men snyggt...? ok, iallafall bättre än innan. Massiv träskiva, javisst, kanske ek, Men den bör ju oljas för att stå emot fukt och spill från olika matvaror. Frågan är då även här om man vill tillreda matvaror på en oljad skiva? Men säkerligen ett bra val då den säljs i många olika köksbutiker (!?). Jag minns ett oljat köksbord, det gick inte att lägga smörgåsar direkt på bordet, om man nu inte ville ha en viss bismak av träolja på sina hönökaksmackor. I köket hemma har jag en stenhäll, tillverkad av en gravstenshuggare, i mörk bohusgranit, jättesnygg, dyrbar, men väldigt slitstark, inget man direkt sliter ut under sin levnad, och efter det kan den ju då "återanvändas" som just gravsten ;-) Möjligen kan det funka ombord också, om nu pentryt är placetat i midskeppslinjen, annars är ju risken stor för slagsida... Nåväl, mortala skämt och omskrivninagr, men varför inte egentligen?? Vill minnas att man kan få dessa stenhällar så tunna som 10 mm, kanske beroende på vilen sorts sten det är. En röd bohusgranit från Lysekilstrakten, eller kanske en svart diabas från området runt Oslofjorden..? Italiensk marmor? visserligen kanske en betänksamhet mot miljömässiga funderingar i detta... men iallafall... Iallfall inget man tappar vinglas emot, dom går sönder direkt. I båten har jag en rätt så ful svart laminatskiva, prakiskt, och totalt underhållsfri på alla sätt och vis, tål fukt och viss värme, men ser ju inte så trevlig ut. Luckan tillika arbetsbänken vid spisen har en aluminiumplåt, ja trots att den är eloxerad ser den mindre trevlig ut den också. Har länge funderat på att byta den mot en plåt i syrafast plåt. Detta måste vara en värmetålig yta, utifall man glömmer att stänga av gasolspisen innan man fäller ned denna lucka. metalliska ytor är ganska opraktiska i ett kök, diskbänken får väl anses vara ok, men annars blir de fula ombord tycker jag. Vi spisen måste man ju också tänka på att fett stänk som uppkommer då man steker bacon eller makrill. En rostrfi plåt, en laminerad kökskiva och en stenhäll funkar bra och är lätta att torka rena, men föreställ dig vad som händer med en lackad plywoodyta efter en säsongs heta stänk från stekpannan. Om du har ett spritkök ombord, så måste du också betänka att du har en yta som tål spill från fotogen eller rödsprit, möjligen har jag fel, men tror iallafall inte att den massiva bänkskivan är så himla motståndskraftig mot dessa vätskor. Om jag skulle byggt om mitt kök i båten skulle jag valt en laminerad bänkskiva från någon byggvaruhandel eller köksfirma. Dessa kostar inte speciellt mycket. Sedan skulle jag skära till den så att den passar, och då försluta alla snittytor med exempelvis epoxilack. Den skulle sedan monteras precis som i vilket kök som helst med mjukfog, men inte av silikon, utan av sikaflex eller liknande produkt från annan tillverkare. Men som sagts inledningsvis, i rubriken, detta är mina helt subjektiva funderinagr. Liksom med det underbara ämnet "Vilket är det bästa ankaret" så finns det säkerligen lika många åsikter som det finns matlagande fritidsbåtsägare i detta ämne.
Kjell-Göran (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 06:10

Kjell-Göran:

Hej Björn, Tack för ditt trevliga och utförliga svar! Det verkar som om någon form av Perstorpslaminat blir bästa lösningen med RF i utrymmet runt spritköket. Funderar på att limma laminatet på 18mm merantiplywood, det borde funka. Kanske även med laminat på undersidan så det inte slår sig. Jag börjar se slutet på upprustningen av vår Allegro 27 och förutom några mindre grejor (:-)) som att måla bordläggning och slutföra el- och värmesystem skall köket får sig en rejäl omgång.
Sven-Åke (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 06:10

Sven-Åke:

Varför inte titta på modernare material till bänkskivan. Idag finns det snygga kompositmaterial som passar till bänkskiva både i pentryt och toaletten. Det finns t.o.m. så att själva handfatet kan byggas i en del tillsammans med skivan. Ett ex på sådan produkt är Corian som brukade vara med på båtmässorna för några år sedan. http://corian.se/Corian/sv_SE/index.html