Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-02 - 16:09
Backslag

Ola Olsson:

Jag misstänker att jag snart får problem med mitt backslag som sitter på en MD5A ca. 1977. Backslaget fungerar utmärkt men jag märkte för ca 2 år sedan vid oljebyte att oljan var mörkbrun till svart i färgen. Jag byter olja varje år. I fjol var läget samma. I dag när jag kollade oljan märkte jag att oljan var mörkare än normalt och den luktade lite "lamell". Det har också försvunnit lite olja, dock ej externt läckage.
Vad kan vara på gång?
Kan jag göra något enkelt för att förbättra situationen?
mvh
Ola

Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 00:21

Tomas:

Vi har haft samma problem och det blev snabbt rätt kostsamt, över 20 000 kr. Verkstan blev tvungen att byta de tre viktigaste delarna i backslaget som man påstod inte gick att reparera. Det var de två slirkopplingskugghjulen för fram och back, samt det konade hjul som växelföraren skjuter fram och tillbaka mellan dem. De tre hjulen kostar ca 7000 kr styck.

Tydligen är ytan och inslipningsvinkel på dessa mycket kritisk och går inte att renovera -- man måste köpa nytt, enl verkstad och Volvo. Dessutom lär det inte finnas så värst många verkstadstekniker som har tillräcklig kunskap för att göra injusteringen korrekt. Vi fick också ett återfall och var tvugna att göra om delar av reparationen.

Så kolla med Volvo eller deras återförsäljare vem som är bäst. (Jag tror det finns olika typer av backslag till MD17, så det är ju inte säkert att du har samma problem.)

Vi fick hjälp av bekanta att montera loss och montera dit backslaget, vilket sparade oss en del pengar. Det är viktigt att tömma både motor och backslag på all olja först, annars rinner det rakt ner. Man behöver en lång insexnyckel för det är trångt. En bra hylsnyckelsats med polhemsknutar och förlängare underlättar.
Ett tips är att lossa två av bultarna på var sida och tillfälligt ersätta dem med nån decimeter långa pinnbultar, gärna med delvis avslipade eller igenspacklade gängor. Då får man lite styrhjälp när man ska hantera en ganska tung järnklump i en minst sagt obekväm ställning. Gäller framför allt vid återmonteringen då man tyvärr lätt skadar den löjligt klena papperspackningen.

Vi lyckades också skada den fjäderbelastade mässingsprinten som man dödar motorn med -- den sitter ovanför backslaget. Det kostade också.

Man påstod att felet berodde på att någon hällt fel olja i backslaget, att där fanns rester efter syntetisk olja. Tydligen är det helt nödvändigt att bara använda mineralolja, både i backslag och i motor, samma olja alltså. Så numera köper vi enbart Volvos originalolja för diesel.

Det vore intressant att få höra om fler kan bekräfta det här med den felaktiga oljan, för det verkar inte vara så välbekant. Hur den kom dit vet vi fortfarande inte.