Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2022-07-06 - 16:17
Backslag

Henrik:

Hej.

Hur fungerar egentligen ett backslag på en segelbåt?

Jag har problem med att motorn har för höga varv när drivningen hoppar in (både fram och back) och det blir ett ordentligt dunkande. Kan man reglera detta med förhållandet av längden mellan gasvajern och backslagsvajern? Eller måste man ge sig in i backslaget och ändra något?

Henrik

Sven (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Sven:

Hej,

Är det inte bara tomgången som är för hög?

/Sven
Henrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Henrik:

Hej Sven.

Nja, det är nog inte tomgången, utan snarare eftersom varven på motorn ökar innan växeln hoppar in. Men jag tror vi har löst det genom ett nytt reglage utan glapp och bättre inställning mellan gas- och växelreglage.

Men min första fråga kvarstår, hur fungerar ett backslag egentligen? Det är väl inte lameller?

Henrik
/// Patrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

/// Patrik:

Det finns mekaniska backslag med lameller. Hurth är en tillverkare av den typen, och de skall dunka till när växeln hoppar in i dessa mekaniska backslag.
högt & fort /// Patrik
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Hasse Svedberg:

Yanmars gamla småmotorer (med backslagsspak) har två en-skiviga lamellkopplingar på samma axel. Den ena för framåtgång och den andra för backgång. Beroende på åt vilket håll tryckplattan manövreras engageras respektive kugghjul i, antar jag, en planetväxel.

Jag tror att deras motorer med enspaksreglage har koniska kopplingar. Om inte dessa är rätt justerade slits kopplingen snabbt!

Hasse S

Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Hasse Svedberg:

Det ska inte alls dunka till när backslaget har kopplingslameller. Lamellerna tillåter att man som på en bil mjukt kan växla mellan fram och back vid låga motorvarvtal. Det har jag gjort vid manövrering i samband med tilläggning i 28 år med min 8-hästar utan problem.
Vid enspaksreglage är det inte något behov av att slira på kopplingen utan av låga krafter vid inkoppling. Lamellkoppling är då inte lämplig och är dessutom mer platskrävande.

Hasse S
Stellan Nilsson (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Stellan Nilsson:

Jag har ett Hurth backslag som jag har manual till och som vi renoverat för 5 år sedan. Förutom kugghjul innehåller backslaget 2 paket med lameller. Jag förmodar att ena paketet lameller är för läge FRAM och det andra för läge BACK. Du kan testa om problemet är i backslaget eller i justeringen av vajern genom att koppla bort vajern och föra växelarmen till fram respektive back manuellt. Om det tar ett antal sekunder innan axeln börjar rotera är troligen lamellerna slitna. Den hackar då innan växeln går i och det kan vara olika på fram respektive back om endast ena paketet är slitet.