Hoppa till huvudinnehåll
per berkhuizen
Senast inloggad: 2024-04-13 - 06:12
Mäklargarantier. Vad ska det stå?

Per Berkhuizen:

Hej, Jag är i färd med att köpa en begagnad segelbåt via en båt mäklare. Båtens pris är över 500.000 kr så det är klar man vill få det korrekt gjort. Jag bad mäklaren att skriva in i köpekontraktet att om det vid en kommande besikting framkommer allvarliga eller kostsamma fel så skall dessa åtgärdas av säljaren eller priset justeras alternativt äger säljaren rätt att häva köpet." Men då säger han att det inte behövs och att jag har flera månader på mig att besiktiga båten efter köp för att detta täcks av Konsumentköplagen, så han skrev bara "Båten har inga stora fel." i kontraktet. Är detta korrekt som han säger eller bör jag se till att få det mer utförligt skrivet i kontraktet?

Johan Westman (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-29 - 00:40

Johan Westman:

Hej, Till viss del kan man kanske säga att mäklaren kan ha rätt, men han ger en för enkel och onyanserad bild. Du har rätt att göra fel gällande efter köpet med ett presumtionsansvar för fel som upptäcks inom 6 månader, så långt allt väl. Men ett fel som Du har upptäckt efter köpet kan säljaren invända mot att det hade Du kunnat se inför köpet och således har Du brustit i Din undersökningsplikt. Du bör därför stå på Dig och vara noga med vad som förs in i kontraktet. ”Inga stora fel” är inte acceptabelt. En lösning är tex att Ni skriver in i kontraktet att samtliga parter är ense om att följa besiktningsmannens yttrande och att om de fel han upptäcker överstiger tex 10 000 kr så skall säljaren dra av dessa från köpeskillingen och om felen överstiger 50 000 kr har DU rätt att häva köpet. Det finns en mängd alternativ till hur man kan skriva ett sådant villkor, detta var endast ett exempel. Hälsning Johan Westman Jurist åt Svenska Kryssarklubben