Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-02 - 16:09
Köpeskontrakt

Richard:

Jag har en köpare till min båt som skall ta båten sjövägen från Göteborg till Helsingborg för att där efter upptagning göra en besiktning. Det är inte praktiskt möjligt att göra en fullvärdig besiktning på land i Göteborg före köpet. Båten är en Vega från 1978 och köpesumman är ca 95.000 SEK. Hur kan jag utforma ett kontrakt mellan mig och köparen där jag får betalt för båten men samtidigt får köparen en möjlighet att häva köpet om några allvarliga fel upptäcks vid besiktningen t.ex om kostnaden för ev. åtgärder överskrider XXXX SEK hör köparen rätt att häva köpet? Hur stor bör XXXX summan vara så att inga "små, enkla fel" kan ge köparen en chans att häva köpet. Tack på förhand Richard

Johan Westman (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 08:06

Johan Westman:

Hej! Det är självklart bäst att få hela båten besiktigad innan köpet, men tex på vintern kan det vara svårt att provsegla en båt och därför villkoras kontrakten som skrivs på vintern ofta med en harang om att båten skall slutligen provas vid sjösättning. En köpare har rätt att i enlighet med köplagens regler återlämna en vara han eller hon inte är nöjd med om köplagens felregler är uppfyllda. Att ange en viss reparationskostnad är en grund för konflikt men inte en helt ovanlig lösning. Vill du göra på det sätter går det bra men du skall veta att det finns en högre konflikt risk. Att låta någon återlämna en båt utöver vad köplagen säger, kan jag inte råda till ty du ger du dig själv en långt större risk än det andra alternativet. MVH! Johan Westman Jurist åt Sxk
kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Generellt gäller att aldrig köpa eller sälja en båt utan besiktning av HELA båten. Att som i ditt förslag ange en minsta reparationskostnad som grund för hävande av köpet är en källa till konflikt. Kostnad kan variera beroende på vem som utför och när mm. Jag föraslår helt enkelt att köparen har rätt till att i Göteborg återlämna båten i samma skick som vid leverans och inom en viss tid om han inte är nöjd - och då få sina pengar tillbaka. Köparen ser då att återlämna är behäftat med vissa besvär och överser därför med mindre defekter. Använd SXK köpekontrakt