Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Försälljning till Danmark

Grels Hanzon:

Ligger i förhandling om att sällja min båt till en dansk köpare. Båten levereras/hämtas an köparen i Sverige. Båten är besiktigad av svensk besiktningsman på uppdrag av köparen. Båten säljes i befintligt skick och efter besiktning på uppdrag av köparen. Är det någon skillnad mot att sällja båten till svensk köpare? Vad behöver jag tänka på? Finns det några större risker vad gäller exempelvis processer/reklamationer efter avtalat köp? Hur gör man med betalning och överlåtelse av båten? Finns det särskillda erfarenheter av att göra affärer just med Danmark? Affärskulturella skillnader?

kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Min erfarenhet är att det är ingen nämnvärd skillnad. Använd helst SXK-kontrakt och be att få en kopia av protokollet från besiktningen som bilaga till din del av kontraktet. Du ska ha hela köpeskillningen (helst i svenska kronor) senast i samband med leverans, som lämpligast sker här. Svensk lag gäller i Sverige och inte dansk. Jag förmodar att du som säljare är privatperson och att båten är mer än tre månader gammal etc. Lycka till - priserna på båtar brukar vara aningen högre i DK så jag antar att du gör en bra affär.