Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 16:05
Avtal

Gunnar:

Hej, Jag använde Svenska kryssarklubbens standardkontrakt i samband med ett båtköp. Efter två månader med ny båt visade det sig att generatorremmen var felmonterad vilket i sin tur gjorde att packboxen i vevaxeln säckade ihop. En rätt så besvärlig skada eftersom hela motorn måste lyftas ur för att byta packboxen. Är det rimligt att säljaren står för hela eller delar av kostnaden? Enligt standardavtalet är säljaren skyldig att stå för skador som han känner till men i detta fall kände inte säljaren till felet.

kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

I din text framgår inte om du köpt båten av en firma eller privat? Är båten fabriksny? Vid privatköp har köparen stor undersökningsplikt och säljaren är skyldig att redovisa alla fel han känner till. Är säljaren en firma har du garanti. Jag antar att generator-remmen varit för hårt spänd. Vanligt är då att generatorns lager går sönder , men att packboxen helt "säckade ihop" av nämnda skäl är mer sällsynt - jag har aldrig hör talas om detta. Mycket tråkig situation för dig. Bättre svar kan jag inte ge utan mer fakta. Lennart Lundin