Hoppa till huvudinnehåll
ovebos
Senast inloggad: 2018-06-19 - 22:40
Äganderätt

Ove Boström:

Jag har beställt en ny båt vid ett svenskt varv för leverans våren 2011. Betalning sker genom rater under byggets framskridande. Normalt förfarande är, som jag förstått det, att varvet lämnar bankgaranti för ställda förskott men i det här fallet har varvet med hänvisning till konsumenttjänstlagen hävdat att detta är onödigt utan jag har äganderätt till båtbygget under byggtiden. Jag vet att detta gäller om en båt tas in hos varvet för vinterförvaring men gäller detta också för ett båtbygge där ju ingen "riktig" leverans skett?

stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan K:

Varvet äger båten ända tills du har slutbetalt och tagit den i besittning. Går varvet i KK så tillhör båten konkursboet och era avtal, vad det än har stått där, är inte värda mer än pappret. Detta är en varuleverans och det är Konsumenköplagen som ska gälla om säljaren är ett företag och köparen en privatperson. Man måste ha en 3:e part bank/försäkringsbolag som garant för förskott. Jag tycker att det är otroligt att båtbranschen (Sweboat borde verkligen se till detta) inte har bättre koll på detta gentemot sina kunder. De båtaffärer där förskott behövs handlar vanligen om miljonbelopp. En bankgaranti eller försäkringslösning ska naturligtvis ligga med i priset redan från början. Kunden lånar ju ut pengar räntefritt under hela bygget och ska naturligtvis ha alla pengar 100% säkrade. Något annat "finns inte". Seglarhälsningar Stefan K, ordf. SXK Båttekniska Nämnden
SKi4
Senast inloggad: 2023-01-30 - 15:52

Alexander Larsson:

Hej, Stefan har - enligt min mening - i huvudsak rätt. Ett köpeavtal kräver ju - så att säga - att det finns något att köpa. Konsumentköplagen kan visserligen tillämpas under förutsättning att du står för materialet (men, det är nog inte fallet nu?). Konsumenttjänstlagen reglerar i övrigt reglerna om tjänster mot konsument (vid t.ex. varv) Du kan förstås få förmånsrätt i byggnadsämnena enl. bestämmelserna Lag (1975:605) om registrering av båtbyggnadsförskott (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19750605.htm) med vidare bestämmelser i förordningen. Att ha förmånsrätt i byggnadsämnena kanske du inte känner dig nöjd med - och då är vi åter vid en bankgaranti. I all ödmjukhet och hast, Alexander