Hoppa till huvudinnehåll

Tjurande dieselmotor

När isen hade gått och det snart var dags för årets första tur till Utklippan skulle jag provstarta dieseln. Runt gick den - tillräckligt fort och bra också. Men inte en smäll i karamellen. Startmotorn slet i flera minuter - man kunde ha stekt ägg på relälindningen. Motvilligt skickade jag till slut in lite startgas. Och då gick den förstås igång - den är en gammal tvåcylindrig Albinspis förresten. Men jag ville inte gärna lära den rackarn att sniffa eter - det måste finnas någon bättre lösning på startproblemet.

Av en tillfällighet kom ett nummer av den förträffliga "Practical Boat Owner" under mina ögon - och där hade man en fyllig artikel om några båtdieslar från Sabb. Där berättades bl. a. om två olika starthjälpsmetoder som av fabrikanten förberetts i motorkonstruktionen. Den ena var en bekräftelse på en gammal fundering jag länge haft. Och det skulle förvåna mig om den inte har använts litet här och där - åtminstone i riktiga insiderkretsar. Den går helt enkelt ut på att skapa en tillfällig, men väsentligt förbättrad tätning mellan kolv, kolvring och cylindervägg, d:o mellan ventiler och säten och i någon mån en minskad kompressionsvolym. Alla dessa åtgärder underlättar givetvis en kallstart - vilket i mitt fall rör sig om några enstaka plusgrader - men hur? Jo, man tätar med vanlig, ren motorolja.

Numera har jag en gängad plugg på insugningsröret vid sidan av motortoppen. Bort med pluggen, in med pipen på pumpoljekannan (en så´n där man låg bakom svarvarna och sprutade till måls på varandra med när man gjorde verkstadspraktik i ungdomens dar). Först in i ena insugningskanalen och se´n in i den andra. Pumpa några, men inte för många, strålar i varje kanal rakt in mot insugningsventilen. För att sen få in soppan på alla tätningsytor kan man låta motorn gå runt litet med dekompressionshandtaget uppe. Fäll sedan ned handtaget - och motorn STARTAR OMEDELBART. T.o.m. villigare än en normal bilmotor. Och visst blir man litet oljig i näven men då måste man nog klappa järnet litet berömmande i alla fall.

Aron