Hoppa till huvudinnehåll

Sjöfartsverket, gör om era nya sjökort och gör rätt

Svenska Kryssarklubben tycker fortfarande att Sjöfartsverket bör stoppa lanseringen av de nya sjökorten och göra om och rätt. Detta sedan Kryssarklubben tillsammans med andra båtorganisationer träffat verket i förra veckan. Tillsammans har Svenska Kryssarklubben, Svenska Båtunionen och Svenska Seglarförbundet idag, 14 mars, skickat in en skrivelse till Sjöfartsverkets generaldirektör.

Skrivelsen innehåller flera exempel på försämringar i de nya sjökorten jämfört med äldre sjökort.
Här kan du läsa skrivelsen: Sjökortslyftets konsekvenser för båtlivet 
Här kan du läsa: Exempel på sjökortsfel 
Förenklingar och generaliseringar i sjökort

”Om Sjöfartsverket väljer att sälja sjökort till båtlivet som vi anser har betydande brister kan vi inte med gott samvete rekommendera våra medlemmar att uppdatera eller köpa nya sjökort”, säger organisationerna i skrivelsen. Båtorganisationerna representerar drygt 300 000 medlemmar.

- Samtidigt tackar vi Sjöfartsverket för att de tog sig tid att ha ett möte med oss båtorganisationer. Vi hade ett konstruktivt möte där vi fick föra fram mer på djupet vad som ligger bakom vår kritik och ge exempel på där de nya sjökorten inte stämmer med verkligheten, säger Fredrik Norén, generalsekreterare för Svenska Kryssarklubben.

- Av det Sjöfartsverket berättade genom sin generaldirektör Katarina Norén, förstår vi deras skäl till varför de nya sjökorten ser ut som de gör. Verket utgår från en ny standard för att presentera djupdata. Tyvärr gör detta att de nya sjökorten blir sämre, till och med hotar sjösäkerheten för fritidsbåtar och mindre yrkestrafik, fortsätter Fredrik Norén.

Dagen efter mötet med Sjöfartsverkets generaldirektör träffade Kryssarklubbens hamn- och farledskommitté tjänstemän på verkets kartavdelning, för djupare informationsutbyte. Resultatet av detta möte är att Kryssarklubben nu lämnar in en skrivelse till Sjöfartsverket där föreningen specificerar felaktigheter i sjökorten som dess medlemmar rapporterat in.

    - Vi har nu bidragit till Sjöfartsverket med det vi känner till, sedan är det upp till Sjöfartsverket att välja att rätta till sin produkt eller inte, konstaterar Fredrik Norén.

    - Så länge ingen förändring sker kommer vi till våra medlemmar ge rådet vi redan gett: Släng inte era gamla sjökort, köp inga nya och uppdatera inte era navigatorer, säger Fredrik Norén.

Tillbakablick
Det var i höstas Kryssarklubben började få in rapporter från sina medlemmar längs norrlandskusten på konstigheter i Sjöfartsverkets nya sjökort. Medlemmarna rapporterade in att tidigare farbara sund helt plötsligt i de nya sjökorten inte längre angavs som farbara, där djupkurvan tidigare varit 6 meter var kurvan i de nya sjökorten nu 3 meter.

Kryssarklubben larmade då men Sjöfartsverkets nya sjökort fortsatte att rullas ut längs ostkusten. Nu när det är dags för Roslagen och Stockholms skärgård kom det in ännu fler uppgifter och Kryssarklubben gick ut i media med sin kritik. Sedermera har Kryssarklubben även fått medhåll från andra båtorganisationer liksom från marinen.

Svenska Kryssarklubben på besök hos Sjöfartsverket
Från vänster: Torbjörn Malm, Svenska Kryssarklubbens Stockholmskrets hamn- och farledskommitté, Lars-Göran Nyström, ledamot i Svenska Kryssarklubbens styrelse, Magnus Hovberg, produktionschef på Sjögeografi Sjöfartsverket och Kjell Pernestål, ordförande i Svenska Kryssarklubbens hamn- och farledsnämnd. 
Foto: Agne Hörnestig, Sjöfartsverket.

Dela i sociala medier