Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2020-02-24 - 16:42
Ankarljus + SXK boj

Christer Dahl:

Hej Låg en natt på en av SXK-bojarna vid Ulön-Dannemark under semestern räknade till drygt 10 båtar som låg för ankar i viken denna natt plus vi tre som låg på bojarna. Tre av båtarna tände sina runt omlysande topplanternor när mörkret föll. Jag har nämligen för mig att jag hört att båtar under 12 meter inte behöver föra runt omlysande ljus vid ankarliggning. Letade i mina gamla böcker som jag använde vid förarintyg och kustskepparen om vilka regler som gäller för mindre båtar något luddiga regler båt över 50 meter osv.... Så jag undrar måste jag om jag ligger på SXK boj föra runt omlysande vitt sken ? Så vilka regler gäller egentligen för mindre båtar vid ankarliggning ? Christer

Hans Brolin (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Hans Brolin:

I intternationella sjövägsreglerna finns inget undantag men i Sjötrafikförordningen (-kungörelsen?) finns ett undantag för Sverige som säger något i stil med att: om man ligger "ur vägen", i ett område där det kan förväntas att det ligger båtar, så behöver man inte ha ankarljus uppe (på småbåtar?). I princip gäller det med andra ord för nästan alla tillfällen när man ankrar i skärgården och klart vid sidan om alla farleder. En SXK-boj ligger aldrig (?) så till, att ankarljus skulle vara nödvändigt. Någon annan kankse kan citera den exakta ordalydelsen och vilken paragraf det handlar om. MVH Hans
edvin04
Senast inloggad: 2019-12-14 - 15:21

Rolf A:

Internationella sjövägsreglerna ( IS )och i Sjö TK finns dessa regler för lanternor. FARTYG TILL ANKARS UNDER 50 M. IS regel 30 och sjö TK kap 2§ 13. I svenskt innre farvatten, i hamn eller annan plats som är skyddad ur trafiksäkerhetssynpunkt,,,, "behöver inte ankarlanterna föras". Men många vill nog ändå använda ankarlanterna nu när den finns, och framförallt på mörka höstnätter där många båtar ligger till ankars. På väg in i en skyddad hamn, är det alltså viktigt att känna till att denna regel finns. framför allt en mörk höstkväll. MVH ROLF A.
STURE (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

STURE:

Som gammal långseglare är jag helt regelvidrig - Jag har en stroboskoplampa (Snabblixt med vitt ljus) i masttoppen, drar både mindre ström o syns lång väg (Även ute till havs) Detta är ganska vanligt bland långseglare för att du ska synas. Detta står inte i lagar o förordningar - lampan fanns inte då förordningarna skrevs! Men vill man inte bli påkörd och upptäckt så är lampan mycket bra.
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, medlem i BTN.:

Snabblixt med vitt ljus, som Sture nämner här ovan, används i vissa fyrar, vissa radiomaster och nordmärken. Annan användning nära land bör åstadkomma förvirring hos nattliga navigatörer.
Christer (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Christer:

Hej Tack för alla svar, då räcker nedan lampa från Rusta som ankarljus eller finns det krav på hur långt eller högt den ska sitta ? http://www.rusta.se/product.asp?produkt=SOLCELLSLAMPA+HANDLAMPA&kategori=Utomhusbelysning+Belysning&p=91301064 Christer
Bifogade filer
STURE (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

STURE:

Sorry - orange ljus (inte vitt) men fortfarande regelvidrigt!
edvin04
Senast inloggad: 2019-12-14 - 15:21

Rolf A:

För att inte missförstånd ska föreligga, så ska ankarlanternan visa vitt ljus, och vara runtomlysande. Helst i masttoppen, annars går det nog bra att hissa upp den en bit i förstaget. MVH ROLF A.
Kjell (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Kjell:

Den lilla soldrivna orangelysande lampan är inte heller tillräckligt ljusstark om man ska följa IS regler som vi vanligtvis inte behöver följa, se inlägg ovan. Å andra sidan, i valet mellan att visa regelvidrigt ljus och inte något ljus så... Det finns inget förbud mot att visa ett orange ljus. Om man ligger så att man är skyldig att visa ankarljus är kraven tydliga.
STURE (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

STURE:

Hej - måste komplettera lite. Den orangefärgade stroboskoplampan går på 12 V batteriet och har en väldigt intensiv och långtstrålande räckvidd - och drar mycket mindre än ankarlanternan. Används som uppmärksamhetssignal ute på de stora haven. Efter att försöka sova en ½ timme i stöten ute till havs så vill man gärna synas (Långseglar ensammen). Jag använder den då jag ankrar oxå - som komplement till den lilla vita ankarlanternan. Har fått många frågor om var den finns att köpa då många är intresserade av att synas ordentligt. Vi är faktiskt många långseglare som använder detta - jag är inte den förste - jag ligger långt bak i kön bland användare. Vad Svenska regler säger? Vem bryr sig - Vi vill inte bli nedseglade mitt i natten. Ser stora lastfartyg oss så är det bra.
Boj (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Boj:

Var finns den att köpa?
Thomas Youyou (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Thomas Youyou:

Mycket intressant spörsmål! Såvitt jag förstår så låg du vid en boj (mooring). Du låg således INTE för ankar. Själv har jag funderat mycket på det men aldrig funnit något svar. Båtar som ligger för boj (och det är många både i Sverige och utomlands) för ALDRIG ankarljus. Är dessa då olagliga????? På bojen utanför din sommar stuga, eller på mooringen i ett floddelta i England, eller på en bojsten i Medelhavet. Vad säger sen internationella lagen om det????? Själv ligger jag på en mooring utanför Palma de Mallorca - utan ankarljus.........
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Enda ställe jag känner med krav på ankarljus vid bojliggande är kryssarklubbens bojar i Furusund.

Johan Westman (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Johan Westman:

Skyldighet att föra signaler dag som natt grundas på om fartyget är under gång eller inte. I Sjötrafikkungörelsens 2kap 13§ står att ett fartyg inte behöver föra ljus eller signalfigur om det ligger i hamn, som i sjökortet redovisas som båthamn, eller på annan plats som är skyddad från trafiksäkerhetssynpunkt. Läser man sedan Sjöfartsverkets skrift "Sjötrafikföreskrifter m.m." framgår i följd text till nyss angivna paragraf att fartyg förtöjt vid boj på svenskt inre vatten inte behöver föra ljus eller signalfigurer. Till debatten om blinkande sken, vill jag tillägga att blinkande sken inte bör användas då blått och orange, blinkandeljus är reglerat. Jag skulle kontakta SJöfartsverket om jag nu vill använda blinkande ljus, men jag höjer ett varningens finger. Glada segalrhälsningar! Johan Westman Jurist åt Sxk
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Blinkande/blixtrande ljus är ett elände mycket störande för andra båtar sol ligger ankrade i närheyten. Använd vitt fast runtlysande ljus.

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Det finns en anledning till att vi har internationella regler om lanternor. Det är för att undvika missförstånd. Att använda regelvidriga lanternor är således ett ofog, som känns självupptaget: "Ge plats för mig, jag tänker inte följa väjningsreglerna!"

Dessutom är det onödigt med sådana lampor. Korrekta lanternor syns väl och de med lysdioder är sparsamma med el. Det är också fritidsbåtar som ska väja för handelsfartyg. Vi skall hålla reda på var de stora fartygen är och hålla oss undan. Vi kan inte sätta blixtljus i masttoppen och tro att de väjer. De kommer i stället att kontakta dig via VHF och be dig flytta på dig. Lättaste sättet att hålla reda på handelsfartygen är en AIS-mottagare. Avancerade apparater kan larma när du befinner dig på kollisionskurs. Radar finns också med larm, men drar mycket el i en segelbåt.

Vill du ändå synas extra bra, så kan du komplettera med en AIS-sändare och lanternor med längre lysvidd. Det är också tillåtet för segelbåtar att komplettera med en röd och en grön runtlysande lanterna i masten, men det kan leda till förvirring hos andra båtar, eftersom det är ovanligt.

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Det är riktigt att korrekta lanternor, gärna med LED-ljuskälla, är det enda som är lagligt. Vid ankring i svenska skärgårdsområden är det dessutom mycket lämpligt att komplettera med en ljuskälla som lyser på ruffen eller annat. Annars kommer båtar som kommer i närheten att ha lätt att missa en ankarlanterna i en masttopp. 

Vad gäller AIS - sändare är det kanke en hjälp i det fall man ligger uppankrad så man riskerar att bli påseglad av sådana fartyg som har motsvarande mottagning, men det gäller ju inte lla.

Däremot finns inget i väjningsreglerna som påkallar väjningsskyldighet för fritidsbåtar eller fritidsfartyg gentemot handelsfartyg. Vad som gäller är att stora fartyg i trånga farleder skall ha rätt till väg i förhållande till mindre, mera lättmanövrerade med mindre djupgående. Denna regel kan leda till att exempelvis en lotsbåt skall väja för en stor fritidsbåt där det är trångt.

Det är olämpligt och framkallar risker att sprida utsagor om att "handelsfartyg" har företräde framför "fritidsbåtar" etc. Alla skall följa väjningsreglerna, utan undantag, och begreppet "handelfartyg" existerar inte i sjövägsreglerna på det sättet.  

 

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Den mest lågiska typen av belysning när man ligger på svaj

borde vara en lampa som lyser neråt och belyser själva båten

ifrån tex. masten eller något starkt spröt som sticker upp från båttaket.

Då blir det ju uppenbart att här ligger en båt uppankrad.

Nautihamstern
Senast inloggad: 2019-07-28 - 20:19
Jag har både ankarljus och belysning på ruffen och däcket. På avstånd, i mörker syns ankarljuset mycket bra, medan den belysta ruffen knappt syns alls. Om belysningen skulle ligga på 10 w (led) eller mera så skulle ruffen kanske synas....