Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2020-07-05 - 22:43
Byta fjäder på kickstång

stefan:

Jag har en kickstång som inte orkar lyfta upp segel och bom utan dirken behövs trots allt. Den mekaniska fjädern skulle jag vilja byta mot en starkare, kan någon tipsa om var man får tag på fjädrar som inte rostar? Eftersom det är en Sparcraft produkt ringde jag Benns men de kunde inte hjälpa mig utan ville sälja en ny av eget fabrikat. //Stefan

Sambal (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Sambal:

Du skriver fjäder men du menar kanske den pistong som med hjälp av sammanpressad luft kan lyfta din bom? Det är samma grej som finns för att lyfta många moderna bilars bagagelucka. Kolla i Biltemas katalog eller någon annan firma med bildelar.
stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

stefan:

I Sparcraft rodkicken sitter det en fysisk fjäder, jag har haft ur den. Var går det att finna tillverkare av metallfjädrar i icke rostande material? /Stefan
FreGra
Senast inloggad: 2019-06-18 - 22:38

Hej, gammalt inlägg men jag testar ändå. Jag har en Sparcraft rodkick med metallfjäder, hur demonterar man ur fjädern? /Fredrik

stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej! Lesjöfors Stockholms fjäder har också RF fjädrar. Titta på länken: http://www.solidcomponents.se/company/default.asp?SCCC=SCCIG82BO&VisualID=0&lang=44 Dom kan säkert hjälpa dig. Går det inte att ändra/uppdatera så att en gasfjäder skulle kunna passa? En gasfjäder har en lång slaglängd och med nästan konstant kraft. Dom kickstängerna med fjäder har ofta alldeles för kort fjädringsväg för att fungera riktigt bra vid segling. Det blir mer som en "dämpare" som gör stoppet neråt lite mjukare när man släpper ner storfallet. Stefan Kindeborg, BTN
stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

stefan:

Hur mäter man kraften som rodkicken skall hantera? Funderar på att använda en badrumsvåg mellan mast och nuvarande rodkick får att få fram tyngd av segel, bom, lazypack. Bättre ideer? /Stefan
Sambal (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Sambal:

Det finns billiga fiskevågar på t ex Claes Olsson. En ögla i ena änden och en krok i andra. Mittemellan en fjäder och en nål mot en skala. Finns för olika stora tyngder/fiskar. Jag har en sådan för att mäta vikten på min gasoltub.
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej! En gasfjäder som sitter i kicken bör nog klara c:a 80-100 kg för att klara en bom på c:a 4 meter. Detta är naturligtvis beroende på bomens vikt inkl. segel och inte minst var/hur den är infäst. Ett dacronsegel på 35 kvm väger c:a 30 kg (mostsv kevlar c:a 15 kg) Jag byggde in en gasfjäder i mitt "kickstångsrör" som var till en SAAB 900 Combi-Coupe 79-93 (bakluckan). Min båt hade en bom på 4 meter och det fungerade alldeles utmärkt i många år, så länge jag ägde båten. Billiga gasfjädrar finns på Biltema och det kan vara värt att prova. SAAB 900 gasfjädern är 500mm lång, har infästningar som passar genomgående 6 mm skruv. Kostar 159;-och det finns två "styrkor". Lämpligt med Tectylspray på den också eftersom den inte är rostfri. Ett tips som man också kan fundera på samtidigt är att man kan flytta den nedre kickstångsinfästningen vid masten några cm bakåt. Kraftigt beslag måste det vara. Då får man nämligen den fina effekten att bommen trycks framåt automatiskt när man länsar(=släpper ut bommen). Detta minskar effektivt risken för släng-gipp och man behöver aldrig skicka upp folk på däck för att trycka fram bommen i lättvind. Det här fungerar också utmärkt och ger inga seglingsmässiga nackdelar alls. Seglarhälsningar Stefan Kindeborg, Nyköping, ordf.BTN
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Tomas:

Detta hör egentligen inte till frågeställningen men kanske av intresse ändå. I våras lärde jag mig den hårda och dyra vägen att en gasfjäder ska monteras och förvaras så att packningen där den blanka stången kommer ut aldrig torkar. Då läcker gasen inte ut. Inne i gaskammaren ska finnas lite olja som alltså rinner ner och håller packningen frisk. Enligt Benns i Stockholm är felvända gasfjädrar ganska vanligt. Våran Seldénkick var rätt monterad men har legat ner horisontellt under vintrarna -- och tyvärr läckte gasen ut till slut.