Hoppa till huvudinnehåll
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59
Nu förbättrade impellrar!! För ny information se inlägg 2007-03-01.

Stefan Kindeborg:

NY INFORMARTION: Se inlägg 2007-03-01! Hej! Tidigare inlägg angående detta viktiga ämne startade 2005-10-17(hela 38 inlägg). "Dimman" runt detta har nu skingrats. Volvo-Penta (som bl.a. köper sina impellrar av svenska Johnson Pump) går nu ut till sina serviceverkstäder och talar om att man har haft kvalitetsproblem gällande impellern Volvo-Part no. 35 86 497 passande till modellerna: - Äldre MD17/MD3B - Äldre 2010 - Äldre 2020 - Äldre 2030 - Äldre 2040 - Nu produktionsaktuella D1 serien - Nu produktionsaktuella D2 serien - samt vissa Äldre AQ modeller Den förbättrade nya impellern är märkt med ett "G" med en "ring" runt bokstaven. Märkningen sitter på impellerns sida vid navet. Titta efter denna märkning vid köp. Lite oklart om den förbättrade gummikvaliten även tillkommit på andra impellertyper t.ex. Part no 35 86 496 passande till MD5/MD6/MD7/2001/2002/2003 eftersom denna impeller enbart används för dessa äldre motorer(=eftermarknad). Sannolikt har gummikvaliten förbättrats även på den och andra Johnsson-impellrar också till andra motorfabrikat, vilket gör att de bör ha samma "G" märke. Detta dock obekräftat!! Seglarhälsningar Stefan Kindeborg, ordf, SXK Båttekniska Nämnden NY INFORMARTION: Se inlägg 2007-03-01!

Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 07:37

Tomas:

Hej Jag förstår att det tar tid att validera nya eller förbättrade produkter. Det jag inte förstod var Pentas "von oben" attityd. Vi har inga problem med våra impellrar, "det måste vara du som har monterat fel..." Så här i efterhand kanske Penta är villiga att ersätta oss för allt trassel som uppenbarligen många medlemmar har haft. Jag hoppas bara att ingen har råkat ut för följdskador på sin motor, för då kanske svaret blir "Vi har inga problem med våra motorer"
Anders Koch (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 07:37

Anders Koch:

Hej. Jag vill komma med en kommentar av egen erfarenhet. På båtmässan för flera år sedan, beställde jag en impeller av Lemhuis (tror jag firman hette?). Det kom en impeller som sades tåla mer föroreningar sand m.m, mer torrgång och fler drifttimmar. Bl.a. Den var blå till färgen och märkbart av en annan gummikvalitét. Som mjukare och lite "geleaktig" i materialet. Den kändes även som lite "klibbig" på ytan. Men impellervingarna var spänstiga och smidiga. Jag satte i den på våren, och körde hela säsongen utan problem. Nästa vår tänkte jag öppna och kolla hur den såg ut. Om den höll vad det lovades. Jodå, den var fortfarande spänstig och blå. Och klibbet på ytan fanns kvar. Den var inte ens deformerad, som dom brukar vara på några vingar, när dom har legat vikta i pumpen under vintern. Så där var inget fel. Men hela navet som var av någon alulegering, hade på grund av korrosion, förvandlats till bauxit igen! (Bauxit = aluminiummalm, ett grått pulver, eller lera när det är blött) Det var en enda lerklump av hela navet. Originalimpellern har ett nav av någon bronslegering, och dom påverkas inte alls. Synd att producenten av den här impellern skulle göra en sådan fadäs. Gummikvalitéten var som sagt jättebra. Men materialvalet i navet var en katastrof!
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 07:37

Tomas:

Äntligen!! Det tog över två år för Penta att utreda/svara på min första fråga om varför impellern alltid var trasig efter en säsong. Hoppas att de nya impellrarna håller hela säsongen. Kan nämna att jag använde Biltemas impeller 2006, helt utan problem och till en bråkdel av Pentas pris,
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej! Utan att försvara Volvo-Penta eller någon annan, så får man ändå ha viss förståelse för att det kan ta viss tid för Volvo att kvalitetsäkra om felen beror på själva impellern eller något annat. Sedan bör man också ha viss förståelse för att det kan ta lite tid att få en underleverantör att både inse och åtgärda detta. Det kan t.ex. ha tillkommit nya miljökrav vid tillverkningen i Sverige, som har gjort att man tvingats ändra materialet. T.ex. Biltema:s impeller tillverkas i Asien och sannolikt till helt andra arbetsmiljökrav? Kvaliteten behöver inte alls vara sämre för att något är tillverkat i Asien, men det kan finnas andra bakomliggande fakta som man tyvärr bara kan spekulera om. Sedan kan nog inte Volvo gå ut med relevant information förrän man har någon förbättrad produkt att erbjuda. Vet av egen erfarenhet att sådant kan ta viss tid. Motortillverkarna har alla en produktuppföljning på produktionsaktuella motorer som ligger under garanti. Eftersom jag själv har jobbat på Garantiavdelningen-SAAB i många år så vet jag att det tyvärr blir en viss eftersläpning i fel-uppföljningen och sedan rätt åtgärder. Impellrar som enbart används som reservdel(de allra flesta)till alla äldre motorer(ej produktionsaktuella) finns heller inte med i den normala garantiuppföljningen. Sedan gäller impellerproblemen inte bara Volvo-Penta. Johnsson Pump levererar impellrar till alla möjliga motorfabrikat/pumpar och gummi-förbättringen och problemen med feluppföljningen gäller sannolikt dessa också. Stefan Kindeborg, ordf. BTN
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg :

Tidigare inlägg angående detta viktiga ämne startade 2005-10-17(hela 38 inlägg). "Dimman" runt detta har nu skingrats. Volvo-Penta (som bl.a. köper sina impellrar av svenska Johnson Pump) går nu ut till sina serviceverkstäder och talar om att man har haft kvalitetsproblem gällande impellern Volvo-Part no. 35 86 497 passande till modellerna: - Äldre MD17/MD3B - Äldre 2010 - Äldre 2020 - Äldre 2030 - Äldre 2040 - Nu produktionsaktuella D1 serien - Nu produktionsaktuella D2 serien - samt vissa Äldre AQ modeller ------------------------------------------ Ändrat: Den nya förbättrade impellern som kom ut sent 2005 och är märkt med ett "G9 eller högre tex. H1, H2 osv". Märkningen sitter på impellern mellan bladen. På större impellrar finns märkningen på sidan. ------------------------------------------- Lite oklart om den förbättrade gummikvaliten även tillkommit på andra impellertyper t.ex. Part no 35 86 496 passande till MD5/MD6/MD7/2001/2002/2003 eftersom denna impeller enbart används för dessa äldre motorer(=eftermarknad). --------------------------------------------- Ändrat: Sannolikt har gummikvaliten förbättrats även på den och andra Johnsson-impellrar också till andra motorfabrikat, vilket gör att de bör ha samma "G/H o.s.v”. märkning. ------------------------------------------------ Detta dock ännu obekräftat!! Seglarhälsningar Stefan Kindeborg, ordf, SXK Båttekniska Nämnden
Anders (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 07:37

Anders:

Jahopp, är det bara att ta sin oanvända reservimpeller utan ett "G" till verkstan och få den utbytt till en ny utan kostnad och utan kvalitetsproblem?
jnorlin
Senast inloggad: 2021-07-21 - 21:44

Jan Norlin:

Plockade just ut en trasig impeller! 3 vingar saknades! Stefan nämner ingenstans hur VP har tänkt sig att ersätta båtägarna för trasslet med de dåliga impellrarna. Själv har jag lagt ut närmare 4000 kr på impellrar, felsökning, byte av slangar, lock till kylvattenpump osv. Är det bara att knalla in på närmaste VP-verkstad med kvitton och reservimpellrar och be att få ersättning och nya impellrar? Kan inte du, Stefan, efter kontakt med VP, gå ut med info här i forumet och i På kryss? Det måste finnas många båtägare, som har det här problemet men inte känner till orsaken. Var hittar man VPs information till sina verkstäder? Hälsningar Jan
Stean K, BTN (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 07:37

Stean K, BTN:

Hej! Alla motorer o annat har ju sina brister. Volvo-Penta går ut o talar viktiga produktförbättringar varje år på sina servicekurser. Det finns massa saker också som är förbättrade löpande år från år. T.ex. Yanmar o andra har också precis samma rutiner när fabriken produktförbättrar. Normalt inget som kunderna informeras om. När det gäller just reservdelar som inte håller måttet så finns ju den vanliga garantin som i Sverige är i praktiken 2 år i och med Konsumentköpslagen (2:a året). Nu omfattar ju inte garantin "slitagedelar" (normalt sett) men en dialog med den Återförsäljare som man köpt impellrarna av är nog enda vägen att lösa detta. Har man följdskador så får man helt enkelt reklamera detta också. Garantin är per definition till för att skydda kunden mot produktfel såsom t.ex. dålig gummikvalitet från en av Volvos (och även andra motorleverantörers) underleverantör. Fabriken kan också utverka en s.k. förlängd garanti om man vill. Vanligen är det inget som meddelas kunderna, utan detta ges som en möjlighet till Återförsäljarna att göra kunden nöjd. Sedan kan ju alltid Återförsäljaren ge en s.k. "Goodwill", för att kanske behålla en kund. Detta är dock helt frivilligt och inget som finns i garantin eller Konsumentköplagen. Någon sorts "Recall" där man återkallar t.ex. alla motorer är det ju inte fråga om vad jag vet. I bilbranschen är sådan relativt vanligt när det handlar om trafiksäkerhetsdetaljer. På SAAB-Automobile där jag tidigare arbetade med reklamationer/service så åtgärdades vissa fel vid den normala servicen, utan att kunden meddelades. Det kallades för "Kampanj" och det finns en liten plåt i motorrummet som stämplades för olika åtgärder. Mitt tips är att diskutera detta med Penta-Återförsäljaren. Seglarhälsningar Stefan K, BTN
jnorlin
Senast inloggad: 2021-07-21 - 21:44

Jan Norlin:

Hej Stefan! Läste just ditt snabba svar på min fråga! Tack! Jag förstår av ditt svar att du har varit i branschen och att du har stor förståelse för tillverkarens problem och hur han ser saken. Som användare och köpare av VPs produkter ser jag det på ett annat sätt. VP har sålt en undermålig produkt, vilket man nu medger. Därmed tycker jag att det är självklart att man också skall stå för de extrakostnader, som man har orsakat sina kunder. Dessutom har man uppträtt drygt och inte lämnat någon som helst information bortsett från informationsbladet om hur man monterar en impeller. Jag och säkert många med mig, särskilt de, som inte har läst informationen på forumet, skulle nog uppskatta om du, efter kontakt med VP, kunde gå ut med info här i forumet och i På kryss vad, som gäller i ersättningsfrågan? Det måste finnas många båtägare, som har det här problemet men inte känner till orsaken. Finns det något, som talar emot att båtägarna informeras via en artikel i På Kryss? I sista numret visades dessutom ett foto på en nymonterad trasig impeller! Var hittar man VPs information till sina verkstäder? Jag har sökt på VPs hemsida men hittar ingen information. Hälsningar Jan
Stefan K, BTN (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 07:37

Stefan K, BTN:

Hej,Jan! Jag delar helt din uppfattning att man sålt undermåliga impellrar. Jag har tyvärr inte fått någon information direkt från Volvo-P om dessa problem. Den normala information från fabriken till Återförsäljarna (Serviceinformation) är inget som normalt delges kunderna och därav inte heller finns på öppna hemsidor. Det är så det fungerar och Volvo-P är heller inget undantag. I och med att informationen sprids til återförsäljarnätet så kommer sådant här ändå ut i viss omfattning. När det gäller det tidigare svaret från Volvo-P. om att "man ska montera rätt o.s.v." så kan det mycket väl vara på det sättet att den person som svarade(någon inom Eftermarknad) helt enkelt inte visste om problemen. Detta är inget försvar men kanske en förklaring som säkert kan uppkomma i stora organisationer. Utan att att på något sätt gå i svarsmål åt eller försvara Volvo-P, deras agerande eller någon annan beträffande undermåliga produkter så är det trots allt garantin som ska skydda kunden mot just "undermåliga produkter". Rent formellt/juridiskt så är garantin (+Konsumentköplagen) det enda som man är överens om när man köper något. Kunderna har också en skyldighet att rapportera om fel i skadebegränsande syfte. Jag förutsätter att Volvo-P. hanterar detta på ett kundorienterat sätt, såvida man vill behålla sina kunder såväl som ryktet. Och med hänvisning till "Marknadskrafterna" kan man säkert vända detta till något positivt istället om viljan finns hos Volvo-P. Jag har redan en "Artikel" om detta till På Kryss ligger klar. Jag har en tid avvaktat besked om detta från Volvo-P. samt även problem gällande tappade foldingpropellrar på S-drev. Hoppas få in detta till nästa nummer av På Kryss. Seglarhälsningar Stefan Kindeborg
Skogis (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 07:37

Skogis:

Ett litet tips som fungerat för mig i många år. Lossa slangen som är ovan pumpen, häll några cl diskmedel (flytande)uppblandat med vatten, montera därefter slangen o vips så är det glatt o fint inne i pumphuset.