Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-15 - 16:47
Korta Y-bommar

Sten Ljungkvist:


Min 6 meter långa segelbåt ligger vid korta Y-bommar. Detta ställer till lite problem. På något sätt måste jag skaffa ett drag ut från bryggan. Hitintills har jag dragit en lina från yttersta öglan på Y-bommen ända fram till fören. Detta fungerar visserligen hjälpligt men gör varje förtöjning extra krånglig.

En förtöjningspunkt mitt på båten, i höjd med masten vid relingen, skulle sitta nästan perfekt. Lite onödigt långt fram kanske - men det går att montera där.

Och nu själva frågan: Vad skall jag montera? Pollare, halkip eller ögla? Skall jag överhuvudtaget montera något? Det kommer ju att att se lite överdrivet ut på en båt som bara är 6 m lång.

Om jag väljer halkip eller ögla så får jag dra linan vidare till, t.ex., skotvinscharna. På sätt och vis praktiskt eftersom jag når dessa utan problem från sittbrunnen. Kan linan hoppa ur en halkip? Fästpunkterna kommer rätt så långt bort. En ögla skall man trä igenom. Vilket kanske inte blir helt enkelt vid förtöjning.

Om jag väljer en pollare så blir den förmodligen oftast använd som en halkip, dvs. jag drar linan vidare till skotvinschen.

Ernst Blixt, m… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-15 - 16:56

Ernst Blixt, medlem i BTN:

Vid varje ryck som båten gör i den nya linan så förlängs den och fjädrar sen tillbaka. Det blir två glidningar per ryck mot halkipen e dl och linan nöts.

Strunta i utseendet och gör något praktiskt. T ex en knap (pollare) och linan försedd med en ögla så liten att den med viss svårighet kan träs över knapen. Den faller ej av. Linans andra ände fästs och lämnas på y-bommen.
Sten Ljungkvist (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-15 - 16:56

Sten Ljungkvist:

Tack alla på jobbet, SXK och sailguide för synpunkter. Nu provar jag följande:

Vid akter infästningen för vanten ett lyrschackel. Mellan bommens yttre ögla och lyrschakel en lina med två gummidämpare. I båda ändarna karbinhakar. (Trots Atlanticas förbud mot karbinhakar, http://www.modernaforsakringar.se/files/vxqcH6ss.pdf sid 6.) Brottgränsen för infästningen av vantet är okänd för mig. För resten är den svagaste punkten karbinhaken vid vantets infästning, 700 kg. Båten, en Hydra, väger 800 kg. Eftersom jag inte vill kapa av linan så går den vidare till vinschen trots en knut vid karbinhaken. Och samma konstruktion på andra sidan.

På övriga linor är öglor knutna på lämpliga avstånd. (Splitsning i all ära - om man flyttar så blir det andra längder.)

Om detta kommer att fungera återstår att se. Om någon upptäcker något olämpligt med ovanstående så tala gärna om det.