Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-14 - 16:44
knarrande skarndäck

Veikko:

När man går på skarndäck på ena sidan så knasstrar det, det har gjort så sen när vi köpte båten för 5 år sedan (Maxi Magic). Läste på nätet att det eventuellt är delaminering, vad är det?
eventuell åtgärd ? eller ska man leva med knarrandet?

Ann-Kristin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-14 - 16:44

Ann-Kristin:

Vet inte om jag kan förklara detta på helt korrekt sätt, men delaminering innebär att däcket, som är uppbyggt i olika skikt, ( vet inte hur, och vilka material som används) släpper mellan skikten. Det kallas för delaminering. Kan uppstå om du t.ex. fått in fukt däremellan, om det finns genomföringar och beslag som inte är täta. Kanske finns även andra orsaker.

Visst knarr kan man säkert leva med, beror nog på hur stort problemet är, blir det värre?
Har hört talas om någon som skurit upp däcket för att komma åt fuktskador, men det låter väl som den yttersta lösningen.

Hur man åtgärdar, och om det överhuvudtaget behövs, finns andra som kan råda bättre.

Jag bor på Västkusten. I Vallda, utanför Kungsbacka, finns en firma som heter " *nånting* .... armerad plast" . Där, eller hos motsvarande företag, borde du kunna få råd.

Det finns även en bok som heter Plastbåtsvård, där du kan läsa hur ett plastskrov är uppbyggt.

Lycka till!
Ann-Kristin
Kenneth (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-14 - 16:44

Kenneth:

Jag har också ett knarrande ljud på ett ställe på mitt skarndäck. Trodde att det var delaminering, men visade sig närmare undersökning vara ett av skotten till toan som inte satt riktigt stadigt fixerat mot däcket underifrån. Detta skapade ett knarrande ljud men är inte något farligt i sig även fast man också vill att skotten sitter fast.
Ställ någon person på däck som gungar med foten och studera själv hur det beter sig underifrån (om man kommer åt).
Ibbe (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-14 - 16:44

Ibbe:

På NM Båtepoxis hemsida hittar du lite information om hur man kan gå till väga om man har delaminering i tex. däcket. Har dock ej provat detta själv.

http://www.epotex.se/page/140/169/43