Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-07 - 23:58
ERFARENHETER AV GLEBRINGS & REFLEKS VÄRMARE

Peter Rajamäki:

Jag undrar om någon som använder endera av de rubricerade värmarna, kunde dela med sig av erfarenheterna, både bra som dåliga.

Stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-08 - 00:01

Stefan:

Hej. Jag har en Refleks 66 MK i min båt och den har jag varit nöjd med. Den torkar upp luften i båten på ett mycket effektivt sätt, för den använder den kallaste och fuktigaste luften från durkhöjd i sin förbränning och den åker ut med avgaserna. den uppvärmda luften stiger upp och när den svalnat så sjunker den neråt och åker ut. På såsätt blir det en cirkulation utan fläkt. Den har en kokplatta som är bra att ha om man vill värma vatten utan att använda t.ex.gasolspisen. Man kan också rosta bröd på den. Dessutom har jag tillverkat en extra "kokplatta" av koppar med en vattenslinga, som är anslutet till en radiator som är under kojen i akterkajutan. Den har en liten cirkulationspump som drar endast 0,2 A. Om jag inte behöver värme till radiatorn så viker jag undan kokplattan med vattenslingan och sätter på standardplattan, då kan jag stänga av cirkulationspumpen och ingen ström förbrukas. Om effekten är ställd på minimi så kan jag ha en kastrull med vatten och stå på kokplattan hela dagen och har då varmt vatten till förfogande när som hälst.Som nackdel kan nämnas att jag inte kan använda spisfläkten på hög effekt om alla luckor är stängda, för då drar den in rök bakvägen. Den är ibland svår att tända om jag kör med båten, men underligt nog så tänder den bra även om det blåser hårt??? När den väl brinner så slocknar den inte av sej själv. Den är lätt att rengöra. Det kan vara svårt att installera efteråt en Refleks i en båt, för den behöver ett visst utrymme på grund av säkerhetsavstånd till brännbara material och röken måste ledas nästan rakt upp med ett grovt och långt rör. Bränsletanken måste vara högre än värmaren för att bränslet skall rinna utan pump. Det är bekvämt att ha samma tank för värmaren och motorn, då slipper man extra jobb med bränslet. Hoppas detta gav dej nånting att fundera på. Hälsn. Stefan
Peter (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-08 - 00:01

Peter:

Stefan,
Tack för dina erfarenheter! Hur har du värmaren placerad? Avstånd till skottet? Hurudan skorsten är det, och var har du den placerad? Blir den väldigt het (skorstenen)?
Stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-08 - 00:01

Stefan:

Den är placerad i frankajutan på babords sidan. Om jag minns rätt så är det angivna minimi måttet för denna modell 17cm till närmaste skott eller dyligt, (det är beroende av värmarens storlek och modell). Jag har skruvat fast en rostfri plåt på skottet och då reflekteras värmen inåt i båten och inte ut mot väggen. Jag har som skorsten vanligt vattenledningsrör av 2" svartstål och gjort skydd av rostfri plåt för den blir mycket het. Röret går genom rufftaket och på utsidan har jag byggt en labyrint av rostfritt så regn och stänk inte kan komma in i skorstenen. Det svarta röret är skyddat med rostfritt, då blir ytan inte het. Själva värmaren blir rödglödande om jag har full effekt på den, men det blir inte skorstenen. hälsn. Stefan